05.10.2017, 16:42

Mercedes priblížil svoje plány do budúcnosti. Naftové a benzínové motory tu budú ešte roky

Spoločnosť Daimler na svojej konferencii priblížila, ako vyzerá automobilová budúcnosť z ich pohľadu.

Mercedes priblížil svoje plány do budúcnosti. Naftové a benzínové motory tu budú ešte roky
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

„Samojazdiace autá sú sen“, takýmito slovami otváral včerajšiu konferenciu Johannes Reifenrath, riaditeľ pre marketing, produktovú stratégiu a plánovanie Mercedes-Benz Cars. Verejnosti predstavil plány na najbližšie roky, či názor na autonómne vozidlá.

Podľa jeho slov majú byť automobily v budúcnosti na toľko inteligentné, že budú s vami priamo komunikovať. Budú vám odpovedať a vďaka množstvu rôznych senzorov skúmať váš zdravotný stav. Rovnako vďaka zhromažďovaniu dát vám následne ponúknu väčšie pohodlie a bezpečie.

Autonómne jazdenie je zatiaľ pomerne ďaleko, no mnohí sa boja straty „slobody“. „Autonomita vám ju nezoberie, práve naopak, ona vám ju dá,“ tvrdí Reifenrath. Vy si môžete večer zájsť na pivo a pritom budete mať zaistený pohodlný odvoz domov, bez toho, aby ste ohrozovali okolie.

Vo veľkomestách ako Peking by sa takýto spôsob jazdy mohol naozaj skvele uplatniť. Stáť v zápchach je nudné a vďaka autonómnym autám by ste si vedeli počas jazdy ešte chystať napríklad veci do vašej roboty či jesť.

Pokiaľ ide o bezpečnosť, riešením má byť množstvo senzorov. Tie sa však najskôr musia naučiť dokonale rozoznávať ľudí v okolí, autá, pruhy, semafóry a predvídať tak, ako skutočný vodič. Tí sú ale často unavení, nesústredení, agresívni či dokonca opití, čím môžu ľahko spôsobiť nehodu.

Autonómne auto by nejazdilo vyššou rýchlosťou ako je povolené, dodržiavalo by bezpečnú vzdialenosť od iných vozidiel a celkovo pôjde podľa stanovených predpisov. Ale ani všetky tieto dokonalé futuristické myšlienky zatiaľ nie sú dotiahnuté do konca.

Zdieľanie áut ako jedna z možností

V budúcnosti si autá nebudeme musieť výhradne kupovať, ale každý zákazník bude mať na výber. Riešením môže byť teda aj prípadný CarSharing – zdieľanie áut, alebo ich zapožičanie. Áut by bolo na cestách menej a to hlavne v mestách, ako je napríklad Šanghaj.

Množstvu ľudom len stoja ich autá pravidelne niekoľko týždňov nevyužité pred domov, čím zaberajú miesto iným. Vďaka zdieľaniu áut by sa tak mohol zlepšiť celkový problém s parkovaním, prípadne by ste za parkovanie ušetrili – auto by si po vás vzal niekto iný.

Elektromobilita a blízka budúcnosť?

Ako informuje Johannes Reifenrath, približne v roku 2025 by mohli elektromobily tvoriť až 25 percent celkového predaja. Ostatných 75 percent by potom boli plug-in hybridy, hybridy či benzínové a dieselové automobily. Elektromobily musia byť pre ľudí hlavne dostatočne atraktívne a dôležitou súčasťou je aj vybudovanie kvalitnej infraštruktúry, vďaka čomu by bolo zaistené nabíjanie týchto áut. Je to samozrejme finančne veľmi náročné, no rozhodujúce.

Daimler však chce byť v budúcnosti lídrom a ponúknuť všetky typy elektromobilov. Najväčší potenciál ale vidia v nákladných automobiloch – kamiónoch. Tie by mohli byť autonómne dokonca skôr, ako klasické malé autá. Pomôcť by mohli najmä v oblasti kuriérskych služieb a podobne. Neznamená to ale, že klasické spaľovacie motory čoskoro zaniknú. „Benzínové a naftové motory tu s nami budú ešte dlhé roky,“ poznamenal Reifenrath.

Zdroj: Mercedes-Benz

Veľkým problémom je ale stále likvidácia batérií, či produkcia energie pre elektromobily. Tá často pochádza z nie práve ekologických zdrojov a tak sa zmysel takýchto áut rapídne znižuje. Na autosalóne vo Frankfurte sa predstavil aj model GLC Fuell Cell – vodíkový automobil.

Samotná spoločnosť neočakáva jeho masovú produkciu, pretože vozidlá na vodík sú stále veľmi drahým a pre verejnosť zatiaľ pomerne nedostupným riešením. Na tejto technológii však chcú aj naďalej pracovať. V roku 2019 by sa mal do sériovej výroby dostať nový SUV elektromobil - Mercedes-Benz EQ Concept.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.