REUTERS/Stefan Wermuth
StoryEditor

Volkswagen čelí ďalšiemu problému. Na čo všetko použil požičané peniaze?

04.08.2017, 15:30
Volkswagen bojuje o post najväčšej automobilky sveta, ale je aj zrejme najviac problémový.Európska investičná banka mu teraz zastavila poskytovanie úverov.

Má totiž podozrenie, že za požičané peniaze, za ktoré mala vyvinúť technológie šetrné k životnému prostrediu, postavila okrem iného turbodiesel EA189. Áno, to je ten motor TDI, okolo ktorého je už dva roky „haló“ v rámci kauzy Dieselgate.

Už v januári 2016 Európska investičná banka (EIB) v dôsledku emisného škandálu pozastavila poskytovanie ďalších úverov Volkswagenu. Jej šéf Werner Hoyer sľúbil, že najneskôr do roka vyšetrí, či automobilka peniaze z predchádzajúcich pôžičiek nepoužila na falšovanie údajov o emisiách.

Hoyer po rozpútaní kauzy Dieselgate na jeseň roku 2015 upozornil, že EIB by mohla požadovať vrátenie 400 miliónov eur, ak by zistila, že Volkswagen niektorú z jej pôžičiek použil k podvodom s testami emisií pri naftových motoroch.

Werner Hoyer teraz pre New York Times vyhlásil, že sa vrcholový manažment automobilky od počiatku Dieselgate k celej tejto záležitosti nestaval správne.

Volkswagen všetko popiera: "Všetky finančné prostriedky získané spoločnosťou Volkswagen z Európskej únie boli použité na určený účel," uviedla spoločnosť vo vyhlásení.

Banka je pre Volkswagen dôležitým zdrojom financovania. Od roku 1990 poskytla Volkswagenu pôžičky za zhruba 4,6 miliardy eur. Tretinu z lacných úverov mala automobilka využiť na financovanie vývoja technológií šetrných k životnému prostrediu.

Do prípadu sa zamotal aj Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF), ktorý tento týždeň uzavrel vyšetrovanie možného zneužitia úverov EÚ zo strany Volkswagenu. "Záverečnú správu a odporúčania súdneho riešenia OLAF poslal nemeckým štátnym orgánom, menovite prokuratúre v Braunschweigu. Administratívne odporúčania zaslal Európskej investičnej banke, "uvádza sa vo vyhlásení úradu.

OLAF odporúča, aby Európska investičná banka (EIB), ktorá patrí členským krajinám EÚ a zastupuje ich záujmy, podnikla aktívne kroky pri realizácii stratégie v boji proti podvodom. Súčasne však uviedol, že spomenuté úvery už boli splatené.

Volkswagen má však od Európskej investičnej banky stále ešte 700 miliónov eur v nezaplatených pôžičkách divízií ťažkých nákladných automobilov a pobočiek v Latinskej Amerike a Indii.

OLAF skúmal, či automobilka Volkswagen nezískala úvery od EIB neoprávnene a či peniaze od Európskej únie určené na vývoj a výskum nepoužila na iné účely. OLAF má na starosti boj proti podvodom a korupcii v prípadoch poškodzujúcich finančné záujmy Európskej únie.

​Volkswagen v septembri 2015 priznal, že do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete inštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií. Spoločnosť tak spadla do najväčšej krízy vo svojej 80-ročnej histórii, škandál už ju stál viac ako 25 miliárd dolárov.

Momentálne čelí s ďalšími nemeckými automobilkami podozreniu z kartelu. Firmy Daimler, vyrábajúci mercedesy, BMW a Volkswagen so svojimi prémiovými značkami Porsche a Audi mali dvadsať rokov presne koordinovať všetky kroky.

01 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 02 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 03 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 04 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 05 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 12:07