Volkswagen, Mercedes, BMW, Porsche, Renault, Toyota. Takmer všetky veľké automobilky ihneď po začiatku vojny na Ukrajine prerušili svoje väzby na Rusko. V súlade so sankciami proti Putinovej vláde boli uzavreté závody, ukončené spolupráca, predaj a vývoz automobilov bol zastavený. Ako posledný ohlásil iba pred niekoľkými týždňami veľký odchod Volkswagen.
Ruský trh je v porovnaní s Európou, Čínou alebo USA skôr bezvýznamný. Napriek tomu museli výrobcovia odpísať miliónové investície. Obzvlášť silno to zasiahlo francúzsky koncern Renault, ktorý dlhodobo spolupracoval s ruským automobilovým gigantom Avtovaz (okrem iných sem spadá i Lada), z čoho profitovali najmä Rusi. V roku 2022 utrpel Renault kvôli ruským odpisom stratu vo výške 700 miliónov eur.
V dôsledku sankcií a prerušenia obchodovania so Západom sa ruský automobilový trh zrútil a dodnes je na veľmi nízkej úrovni. S približne 146-tisíc predanými vozidlami v prvom štvrťroku 2023 poklesol trh v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka až o 46 percent, píše iDNES.cz.
Pre porovnanie: V Nemecku sa za rovnaké obdobie predalo viac ako 800-tisíc kusov vozidiel. „Prepad trhu je spôsobený predovšetkým migráciou európskych, amerických, japonských aj kórejských automobiliek,“ uviedla pre nemecký magazín Spiegel poradenská firma Inovev. Mnohí ďalší odborníci sú potom podobného názoru.
Zostáva vám 75% na dočítanie.