15.07.2017, 00:00

Malé motory sú out. So šesťvalcom do Chorvátska

Netradične sme vyskúšali, ako si poradí silný benzínový motor pri ceste smerom k „slovenskému moru“.

Malé motory sú out. So šesťvalcom do Chorvátska
Zdroj: HN/Drahomír Piok

Zabaliť posledných pár maličkostí, nastaviť navigáciu a kúpiť diaľničnú známku na rakúske (alebo maďarské) diaľnice. Scenár, ktorý pozná pred začiatkom dovolenky takmer každý Slovák. Cesta do Chorvátska je niečo, čo už každý absolvoval ešte ako dieťa. Ak však idete ako dospelý a vodič, tak máte najradšej pod kapotou niečo, čo vás nesklame a hlavne nemá vysokú spotrebu. My sme to však skúsili inak a absolútne proti prúdu. 

V ére trojvalcov s turbom a obrovskej prevahy dieslov na diaľniciach sme si vybrali benzín. A to konkrétne šesťvalec s výkonom 240 kW, čiže 326 koní. Na prvý pohľad a pri označení 440i na veku kufra to nebude auto, pri ktorom sa chcete skladať s kamarátmi na pohonné látky, pretože by ste si radšej za to užili peknú večeru pri mori. Aj objem tri litre napovie, že auto zrejme nemá problém potiahnuť si z nádrže viac, ako by potrebovalo. 

Bez problémov sme sa zbalili do 480-litrového kufra, ktorý má obrovské vlastné piate dvere. Sedíme totiž v BMW radu 4, konkrétne v šikovnom Gran Coupé, ktoré nedávno prešlo malou modernizáciou. To auto má neskutočný dizajn, skvelé jazdné vlastnosti a aj výbornú aerodynamiku. 

V meste sme sa pod 11 litrov nedostali 

Poďme však k tomu hlavnému. Už pri štartovaní na parkovisku a sprevádzajúcej zvukovej kulise je zrejmé, že toto BMW vie trhať asfalt. Budeme však myslieť hlavne ekologicky. Dávame smer Rakúsko a čaká nás približne 600 kilometrov do severnej časti Chorvátska. Počas prvých kilometrov ešte resetujeme spotrebu, ktorá bola v meste niečo nad jedenásť litrov. Výrobca píše tesne pod desať, no ani s veľmi ľahkou nohou sme to nedokázali. 

Vyhliadky tak zo začiatku nie sú vôbec ideálne. Ideme však podľa limitov, riadime sa tým, čo značky ukazujú. Najmä v Rakúsku sa pridávať nad limit vôbec neoplatí. Pokuta si vás nájde ihneď doma, a to platí predovšetkým pri úsekoch, kde je spomalená doprava napríklad pre rekonštrukciu. Po prvých sto kilometroch a po prejazde Viedňou vidím na palubnom počítači hodnotu 7,2. Až neuveriteľná idylka. Vyrážali sme s plnou nádržou, dvaja v aute a s batožinou. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

​V tom momente som si pomyslel, že rovnakú spotrebu „dáte“ aj s desaťročnou Octaviou, ak je pod jej kapotou benzín. A to má o dva valce a 200 koní menej. Cestovali sme v režime Eco Pro, ktorý auto absolútne upraví na režim spotreby. Na obrazovke vám ukazuje tipy, ako jazdiť, upraví výkon motora, klimatizácie, ale aj odozvy na plynový pedál. A v tomto smere sme našli jeden problém. Musíte si zvyknúť na iný štýl jazdy, než poznáte. 

Auto má pomalšie reflexy a snaží sa za každú cenu šetriť palivo. Až po takzvaný kickdown pridáva úplne pomaličky a komfortne. No ak potrebuje okamžite pridať, napríklad chcete rýchlejšie predbehnúť auto pred vami a nechcete dlho prekážať v ľavom pruhu, treba dať pedál až na podlahu. V tom momente vás auto tak katapultuje do sedadla, že máte dojem, že do vás zozadu narazil vlak. Skôr by sme ocenili, ak by auto už pri takmer plne stlačenom „plyne“ reagovalo trošku pružnejšie, a nie tak lenivo. Ak potrebujete ísť chvíľku svižnejšie (čo autu v Eco Pro trvá), prechod cez kickdown je brutálny. 

Jazdí takmer zadarmo

Rakúskou diaľnicou sme prešli prakticky bez obmedzení a na hraniciach so Slovinskom máme opäť spotrebu na úrovni 7,2 litra. Moderný šesťvalec ukazuje, že nepotrebuje na diaľničné tempo enormné množstvo paliva. Dobrou správou je aj dojazd, ktorý je nad úrovňou 300 kilometrov. BMW dáva do tohto modelu 60-litrovú nádrž a víťazstvo bude aj to, ak prídeme k moru bez toho, aby sme boli nútení tankovať. Zdá sa, že to vyjde približne presne.

Cez celé Slovinsko už plachtíme takmer stále 130 km/h, občas mierne nad limit, a to sa začne odrážať na spotrebe, ktorá mierne stúpne. Slovinské diaľnice sú absolútne bez problémov, jediné, čo nás občas zdrží, sú brány na kontrolu diaľničných známok. Tie sú navyše len sedemdňové a za cenu 15 eur. To je viac, ako si pýtajú v Rakúsku za 10-dňové. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

​Výhodou pri tohtoročnej jazde na dovolenku je aj fakt, že roaming „padol“. Teda, samozrejme, funguje naďalej, no dáta v krajinách EÚ môžete využívať takmer rovnako ako doma. A tak ideálne je, aby ste si cestou napríklad zapli Google Mapy alebo Waze. A to nielen kvôli navigácii, ktorú už má takmer každé nové auto, ale najmä kvôli dopravným informáciám a zdržaniam, ktoré často viete šikovne obísť. 

Po príchode k chorvátskym hraniciam smerom na Umag máme spotrebu 7,5 litra. Tá sa už na zhruba 10-kilometrovom úseku nezmenila a dosiahla tak vynikajúcu hodnotu. Nemysleli sme si, že sa dostaneme pod osem litrov. A navyše paliva v nádrži bolo približne na ďalších 100 až 150 kilometrov. 

Plná nádrž v tomto aute vás bude stáť asi 70 eur. Výhodou však je, že aj keď je to model 440i, pokojne doň môžete tankovať bežný benzín Natural 95, čiže nič, čo by majiteľa takéhoto BMW zruinovalo. Okrem toho pri dobrej spotrebe neotravuje časté tankovanie. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Praktické aj s obrovským motorom

Gran Coupé sa snaží byť športovým, ale zároveň aj praktickým autom, čo sa nedá v každom ohľade skĺbiť. Na zadných sedadlách máte menej miesta nad hlavou a zároveň vystupovanie z auta je trošku „náročnejšie“ než z bežného sedanu. Na druhej strane je BMW radu 4 po facelifte mimoriadne atraktívne auto, ktoré jazdí famózne. 

V našom prípade bolo vybavené aj pohonom všetkých štyroch kolies, výbornými LED svetlami a novým systémom. Zvláštne však je, že BMW nepoužilo dotykový displej ako v rade 5 či 7. Nie je to však žiaden problém a ovládanie je cez tlačidlá šikovnejšie. Dotýkať sa obrazovky láka najmä pasažierov. Jednoducho to už máme v hlave, že takmer každá obrazovka je dotyková. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

​V celkovom teste BMW poslúžilo ako výborný príklad auta, v ktorom máte nielen radosť z jazdy, ale je i praktické a vhodné aj na „normálne veci“. Nie iba vybláznenie sa niekde na okresných cestách. A to je najmä v prípade modelu, akým je 440i, obrovské prekvapenie.

Celkovo sa dnes nemusí zákazník vôbec báť väčších objemov a prehnanej spotreby. Benzínový motor je jednoduchší a často vie jazdiť aj za normálne hodnoty. Oproti dieselu vám „dá“ aj krajší zvuk, ale tiež perfektnú zábavu. BMW deklaruje, že kombinovaná spotreba je pri 440i na úrovni 7,4 litra. Je to neuveriteľné, ale papierovú spotrebu môžeme v tomto prípade „opečiatkovať“ ako overenú.

 

BMW 440i xDrive Gran Coupé

Motor: šesťvalec, R6

Výkon: 240 kW/326 koní

Prevodovka: osemstupňová

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5 sekúnd

Maximálna rýchlosť: 250 km/h

Cena od: 58-tisíc eur

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.