12.07.2017, 11:53

Test rekordnej Škody. Na tachometri má jeden a štvrť milióna kilometrov

Počuli sme príbehy o taxikárskych mercedesoch, či volvách s miliónom na tachometri a mali sme v rukách Škodu Octavia 1.9 TDI s pol miliónom. Ale malú Fabiu, ktorá zvládla viac ako dvojnásobok, sme ešte nikdy nevideli.

Je skutočná. A ako sme sa presvedčili, ešte pekných pár kilometrov zvládne. A koľko že má presne najazdené? Originálny tachometer už nám to nepovie, tie v škodovkách od firmy VAG totiž ukazujú len do hodnoty 999 999 kilometrov, následne miesto milióna zobrazia len čiarky, pretože sú iba šesťmiestne. Kilometre sa však ďalej zapisujú do riadiacich jednotiek.

Fabiu pred nedávnom kúpila od súkromnej firmy samotná automobilka Škoda Auto. Z riadiacej jednotky vyčítali vtedy aktuálny stav 1 251 328 kilometrov a zaniesli ho do aplikácie v mobilnom telefóne, ktorý napevno primontovali na palubnú dosku. Program v telefóne teraz teda dopočítava kilometre podľa GPS (podobne ako navigácia).

Ako je to možné?

Asi prvá otázka, ktorá napadne každého, je: koľko také auto muselo ročne naliať? Vzhľadom k tomu, že do prevádzky "nastúpilo" od januára 2006, vychádza to na viac ako 100 tisíc kilometrov, teda asi 8,5-tisíc kilometrov mesačne. Táto Fabia totiž fungovala v špeciálnom režime - prevádzkovala ju špedičná firma ako servisné a asistenčné vozidlo pre svoje kamióny.

Jazdila tak po celej Európe, väčšinou dlhé trasy po diaľnici. A to robilo dobre motoru, prevodovke i spojke. Z výpočtu servisných zásahov možno vyčítať, že tá pôvodná vydržala neuveriteľných takmer 900-tisíc kilometrov (rovnako ako prevodovka). Svoju úlohu zohralo aj to, že auto jazdilo celý čas do značkového servisu a boli mu dopriate originálne náhradné diely. Mnoho z nich bolo však z rady "výmenných" dielov, ako v Škodovke nazývajú tie repasované, a teda aj výrazne lacnejšie.

Zdroj: Škoda

​To bol prípad napríklad prevodovky alebo turbodúchadla. To pôvodné vydržalo neuveriteľných milión kilometrov, v polčase len odišla hadica k nemu; na tak namáhaný diel je to fantastický výkon.

​Zaujímavé je, že aj keď sa v 163-tisíc kilometroch rozsvietila kontrolka signalizujúca problém s EGR ventilom (recirkulácia výfukových plynov), samotný "EGR" stačilo vyčistiť. A bez závady prežil ďalších 700 tisíc kilometrov. To je dôkaz, že odborné čistenie je často viac ako výmena, ku ktorej veľmi často pristupujú rôzne servisy.

Za zmienku stojí aj fakt, že napríklad ložiská predných a zadných kolies prežili viac ako 400-tisíc kilometrov. A napríklad riadenie vrátane posilňovača je stále pôvodné, rovnako ako všetky karosárske diely, výfuk a čalúnenie interiéru.

Zdroj: Škoda

Počas svojej "kariéry" spotrebovala Fabia cez 220 litrov motorového oleja, deväť sád predných brzdových doštičiek, štyri autobatérie a napríklad osem sád líšt stieračov.

Inak vozidlo podstúpil dosť drahých opráv. Bežný človek by sa na takéto investície „vykašľal“, pretože by sa pri klesajúcej zostatkovej hodnote auta už nevyplatili. Ale pretože firme slúžila dobre a náklady na opravy odpíšu, nechávala ju v prevádzke aj napriek tomu, že zhruba každý rok a pol havarovala (odnášala to predná časť vrátane xenónových svetlometov). A hlavne, jej vodič ju mal rád, pretože dobre vedel, že takýto „držiak“ už len tak nezoženie.

Motor ide ako odtrhnutý

Motor 1.9 TDI s výkonom 74 kW totiž nielenže ide „ako z praku“ aj po takej porcii kilometrov, ale priemerne sa uspokojí s piatimi litrami nafty na 100 kilometrov. Pri mestskom poskakovaní nám potom vytiahla z nádrže o liter a pol viac. Dnešné diesele síce dokážu mať spotrebu rovnakú, ak nie menšiu, ale rozhodne auto tak ľahko nerozhýbu.

Zdroj: Škoda

​„Na motore sa toho už robilo dosť, podľa záznamov bolo kvôli vytečenému oleju po nehode nutné vymeniť kľukovú hriadeľ vrátane ojníc, na druhú stranu výbrus valcov nikto nerobil, takže o generálke by som nehovoril,“ povedal pražský mechanik Petr Turnovský, v ktorého servise sme rekordmana prezerali. „Sám som prekvapený, ako motor ťahá, určite nemá pôvodných 74 kilowattov, tipujem, že je načipovaný. Ale profesionálne, emisie i dymivosť sú v norme,“ hovorí.

Auto jazdilo celý čas na výmenu olejov v predĺženom intervale 30-tisíc kilometrov. Lenže v prípade tejto Fabie to znamenalo výmenu každé ani nie štyri mesiace. To potom kilometre nevadia - horšie je, keď ho ľudia nechávajú v motore dva roky.

Podvozok v pohode

A koľko by Peter Turnovský tipoval, že má auto najazdené, keby nepoznal skutočný stav vecí? „Po celkovej vonkajšej prehliadke tak 300-tisíc, po skúšobnej jazde pokojne menej, tak 250. Nie je to len motorom, v skvelej kondícii je tiež interiér. Čakal by som, že bude rozheganý, ale všetky plasty perfektne držia. Je vidieť, že sa jazdilo po diaľniciach a nie po Prahe,“ hovorí mechanik.

Povrchová úprava plastových povrchov vzdoruje času príkladne rovnako, ako kožený poťah volantu, na ktorom by najazdené kilometre nikto nehádal. Na rozdiel od olúpanej radiacej páky. A kulisa radenia je už dosť vybehaná, trojku je nutné trochu loviť - ale opäť, nič strašné. Sedadlo vodiča má mierne potrhanú bočnicu a je presedené, ale nie tak, ako by sme čakali.

Zdroj: Škoda

​V rámci testu sme prešli cestu plnú výmoľov a spomaľovačov, na podvozku nič nemlátilo, tlmiče fungovali príkladne. „Silentbloky zadného uloženia predných ramien sú tu už vymenené za odolnejší modifikovaný diel. Pri prvej generácii Fabie sa totiž tie pôvodné pomerne rýchlo „vymačkajú“, je to jedna z najčastejších porúch,“ hovorí Petr Turnovský. Všíma si aj drobností dané opotrebovaním, napríklad zasekávajúca sa poistka páky ručnej brzdy.

A tiež to, že xenónové svetlomety, ktoré sa dodávali len na želanie, výborne svietia. „Je poznať, že boli niekoľkokrát menené po nehodách za nové. Inak by už krycie sklá boli zažltnuté,“ dodáva.

Strašiak hrdza

Najväčším problémom rekordnej Fabie je hrdza. „Korózia hryzie na klasických miestach, v napojení prahov na blatníky, na hrane kapoty, kde kamienky poškodili lak, ale hlavne na podlahe. Na dvoch miestach prestrčíme dovnútra prst. Za to asi môže niekto zo servisákov, ktorý nasadil zdvihák na zlé miesto,“ hovorí Petr s tým, že korózia býva problém už aj pri Fabiách, ktoré majú najazdené 200-tisíc. Lak nášho auta však až na spomínanú kapotu vyzerá stále solídne.

Zdroj: Škoda

​​Korózia by ale podľa nás túto Fabiu nakoniec zahubila - keby ju teda nekúpila Škoda Auto, ktorá ju po celej Európe požičiava médiám. Neoplatilo by sa ju už opravovať, zostatková hodnota auta je totiž už zanedbateľná. Ale čakáme, že ako exponát nakoniec zamieri do továrenského múzea Škody Auto v Mladej Boleslavi.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.