11.07.2017, 13:20

Audi predstavilo svoj vrchol. Šoférovať za vás bude umelá inteligencia

Ak to dokonca zákon povoľuje, Audi odporúča počas „pilotovania“ novej vlajkovej lode sledovať televíziu.

Audi predstavilo svoj vrchol. Šoférovať za vás bude umelá inteligencia
Zdroj: Audi

Má to byť prvý sériovo vyrábaný automobil, ktorý je špeciálne vytvorený na automatizovanú jazdu. Do 60 kilometrov za hodinu totiž v hustej premávke, na diaľnici či v dopravných zápchach nemusíte podľa Audi ani držať volant.

Môžete sledovať televíziu, čítať, hrať sa na telefóne, jednoducho čokoľvek. Nemusíte sa aktívne venovať riadeniu, auto vám okrem toho oznámi, akú situáciu už nezvláda. Čo je obrovský rozdiel medzi tým, čo dnes automobilky od vodičov vyžadovali. 

​Iný trh, iné pravidlá

Dostupnosť tejto technológie však bude ovplyvnená legislatívou a možnosti systému budú prispôsobované trhom, kde sa auto bude predávať. Môžeme predpokladať, že najväčšiu slobodu dostane v Nevade či Kalifornii. V Európe zatiaľ nie. Podľa Viedenskej konvencie z roku 1968 sa vodič musí nepretržite venovať riadeniu vozidla.

Nič však nie je nemenné a Nemci myslia dopredu. Pre túto technológiu vytvorili softvér s názvom Audi AI. Centrálna jednotka vtedy kombinuje dáta zo všetkých dostupných senzorov, ktoré vozidlo dostalo.

Väčšiu samostatnosť na cestách Audi však nedosiahlo len softvérom, ale aj laserovým skenerom, ktorý do sériového auta neinštalovali prvýkrát. Auto teda „vidí“ pred seba oveľa dokonalejšie ako doteraz. 

Zdroj: Audi

​Tento systém nemá ani Tesla, a Audi sa tak nakrátko dostáva na čelo vývoja áut, ktoré si na cestách poradia samostatne. Auto dostalo 41 asistenčných systémov, dokonca jeden aj na výstrahu pred obrubníkom pri parkovaní. Nepoškodíte si tak svoje drahé disky. 

Toto je superpočítač na kolesách. Už to nie je len o mechanike. Všetku elektroniku musí niečo ovládať. Audi má napríklad 192-jadrový grafický procesor, ktorý je 50-násobne rýchlejší ako ten v predchádzajúcej generácii. 

Armáda senzorov

Okolie auta má byť absolútne monitorované. Audi A8 má 12 ultrazvukových senzorov, štyri kamery na blízke snímanie okolia, ďalšiu kameru, ktorá pozerá „ďaleko dopredu“. Okrem toho má ďalšie štyri radary stredného dosahu na rohoch auta, jeden radar na ďaleký dosah, infračervenú kameru do tmy a ďalší a vôbec prvýkrát laserový radar na orientáciu v priestore.

Dá sa povedať, že nové Audi A8 je jedno z technologicky najkomplikovanejších áut, ktoré sa budú vyrábať. Auto obsahuje prakticky každú technológiu, ktorá je dostupná na trhu.

Do novej A-osmičky navyše už nebudete potrebovať ani kľúč. V rámci služby Audi Connect si auto otvoríte aj telefónom, ktorý podporuje technológiu NFC. 

Zdroj: Audi

​Štvrtá generácia Audi A8 dostala nové laserové svetlomety, ktoré sa správajú absolútne prediktívne. Podľa GPS sa natáčajú do zákrut a automaticky osvetľujú križovatky. Majú najviac diód v svetle – až 138 – a predbehli aj Mercedes. Môžu tak dokonalejšie pracovať so svetelným kužeľom. Nové sú tiež zadné svetlá s OLED technológiou. 

Auto má absolútne nový interiér s obrazovkou pred vodičom, ale aj s dvoma vedľa neho. V Audi tak nastala situácia, že oproti minulosti má len minimum tlačidiel.  Vnútorný priestor sa prevzdušnil a zväčšil o 32 mm. Audi sľubuje viac miesta na nohy a lepšie vystupovanie z auta.  

Navyše na zadných sedadlách pribudla nová možnosť masáže alebo vyhrievania chodidiel nôh. V interiéri je špeciálne prispôsobený 3D zvuk, je upravený pre hads-free telefonovanie na zadných sedadlách alebo vám celý systém dovolí nastaviť a uložiť 400 rôznych parametrov, ktorá sa vám prispôsobia. 

Zdroj: Audi

​Lepšie motorizácie

Absolútne nový je podvozok a zdá sa, že môže byť novou revolúciou. Je aktívny, pre každé koleso sa nastavuje počas jazdy samostatne a navyše reaguje na cestu pred sebou. Audi na to rovnako používa svoj systém Audi AI.

Navyše, ak by hrozilo, že do vás zboku narazí iné vozidlo, Audi A8 sa okamžite zdvihne, aby vás čo najviac ochránilo. A to v priebehu pol sekundy až o 80 milimetrov. Samozrejmosťou sú natáčacie kolesá či progresívne riadenie.

Nové Audi A8 štartuje s dvoma výrazne zlepšenými turbomotormi V6, jedným 3.0 TDI a jedným 3.0 TFSI. Naftový motor má výkon 210 kW (286 k), benzínový 250 kW (340 k). Dva osemvalce – 4.0 TDI s výkonom 320 kW (435 k) a 4.0 TFSI s výkonom 338 kW (460 k) – budú nasledovať trocha neskôr. Exkluzívnou špičkovú motorizáciu predstavuje benzínový motor W12 s objemom 6,0 litra. 

Zdroj: Audi

​Všetkých päť motorov má štartovací generátor RSG, pripojený k motoru drážkovaným remeňom, ktorý je srdcom elektrickej siete s napätím 48 V. Táto technológia mild hybrid (MHEV, mild hybrid electric vehicle) umožňuje krátkodobú jazdu s vypnutým spaľovacím motorom a komfortný opätovný štart.

Nové Audi A8 a A8 L sa budú vyrábať v závode Neckarsulm a na nemeckom trhu sa začnú predávať koncom roka 2017. Základná cena A8 je 90 600 eur, A8 L štartuje od 94 100 eur.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.