StoryEditor

Komentár: SUV je trend, ktorý je postavený na hlavu

03.07.2017, 23:39
Majú horšie jazdné vlastnosti, vyššiu spotrebu a zaberajú viac miesta v mestách. Tak prečo ich „každý“ chce?

Ak ich automobilka nemá, tak neexistuje. Hovorím o modeloch SUV, ktoré sa stali tak populárne, že ich chce každý. Aj Rolls-Royce. Neopovrhlo ním ani Bentley, Jaguar, Maserati či dokonca Lamborghini.

A predaj bude stále stúpať. Najpopulárnejšie sú luxusné a malé SUV, ktoré nahrádzajú sedany a malé autá v mestách. V tých, kde je v doprave stále menej miesta. Okrem toho drvivá väčšina SUV sa predáva s dieselovým motorom, voči ktorým mieri aj Európska únia. 

Paradoxne aj Praha zverejnila nie príliš šťastné (zlé) video, kde ukazuje, že nie je jednoduché zaparkovať v meste s veľkým autom a lepšie je ísť na bicykli. Ako vážne to myslí, ukázala ihneď o pár dní, keď kúpila mestskej polícii flotilu SUV od Hyundai.

Ak sa pozrieme do čísel, tak v roku 2016 sa v Európe predalo 1,4 milióna malých SUV. Budúci rok to majú byť už rovné dva milióny. Výnimkou nie je ani Slovensko.

Pokiaľ sa pozrieme na najpredávanejšie autá, tak len za máj sa v prvej desiatke umiestnili tri modely SUV. Mesiac predtým dokonca až štyri. Kia Sportage, Hyundai Tucson,Volkswagen Tiguan a absolútny hit Suzuki Vitara. Pred pár rokmi nič také neexistovalo. 

Nehejtujem

Toto nie je žiaden „hejt“, ale SUV majú horšie jazdné vlastnosti ako sedany, majú vyššie položené ťažisko, vyšší aerodynamický odpor, ktorý znamená aj vyššiu spotrebu (teda aj viac emisií a vyššie zaťaženie životného prostredia) a často dokonca nedisponujú ani pohonom 4x4, ktorý by im dal lepšie vlastnosti v teréne. Okrem toho sú často drahšie. Ale všetko má aj svoju druhú stranu. Kvôli obľube za posledné roky urobili tieto autá míľové kroky a sú najlepšie v histórii. 

Ukazuje sa to aj pri svetových prezentáciách. Najdôležitejšie modely pre automobilky sú často práve SUV. Stačí sa pozrieť, čo Škoda dokázala s Kodiaqom. Šialené. Alebo obrovský prírastok modelov, ktorý pred tým neexistoval.

Mercedes-Benz GLE Mercedes-Benz GLE HN/Marek Kmeť

Kto to vlastne kupuje?

Samozrejme aj automobilky zaujíma, prečo sa veľké autá, ktoré v minulosti jazdili na cestách zle, aktuálne tak dobre predávajú. Aká je teda odpoveď? 

Ford si nechal minulý rok vypracovať prieskum v Európe, ktorý ukázal, že SUV chcú hlavne matky malých detí kvôli bezpečnosti, starší ľudia kvôli komfortu a lepšiemu nastupovaniu a mladí do 24 rokov, v ktorých SUV symbolizuje úspech. 

SUV totiž často pôsobí veľmi dynamicky a nové modely predovšetkým odkazujú na vzhľad, ktorý predáva. Príkladom za všetko je BMW X6, ktoré je malé zvnútra a obrovské navonok. Spoľahlivo založilo novú luxusnú kategóriu, ktorú okopíroval Mercedes, Audi a čoskoro aj Porsche. 

Stačí sa pravde pozrieť do očí. SUV sa predovšetkým kupujú kvôli pocitu bezpečia a dizajnu. Sú menej obratné, majú vyššiu spotrebu a v rovnakej kategórii neprekonajú svoju alternatívu zo sveta sedanov. 

Drahomír Piok

Bezpečnosť?

Skúsme sa však pozrieť na tú bezpečnosť. Väčšina ľudí si teda vyberá SUV práve kvôli tomuto pocitu. Čo nie je zlé riešenie, pokiaľ sa pozeráme na autá z rôznych kategórií. Je rozdiel, ak sa Smart zrazí s kamiónom a je rovnako rozdiel, ak by sa zrazila Audi A8 a Audi Q7. 

Hmotnosť a fyzika majú vplyv na to, ako bude dané auto po nehode vyzerať. Zďaleka to však nie je to všetko. 

Skúsme príklad z praxe, ktorý si viete ľahko predstaviť. Vyberme Škodu a napríklad taký Superb a Kodiaq, ktoré sú približne rovnako veľké autá. 

Hmotnosťou v hrubom priemere je Kodiaq o 200 kilogramov ťažší. Autá majú rovnako dlhý predok a rovnaký počet Airbagov. 

Euro NCAP

​Ako v tanku

V testoch euro NCAP dostal Superb v roku 2015 plný počet hviezd. Ochrana vodiča 86 percent a rovnako dobre dopadla aj ochrana detí - 86 percent. A Kodiaq? Päť hviezd, ochrana dospelých 92 a detí 77 percent. Výsledok ochrany chodcov je absolútne rovnaký - 71 percent. No skúsim vás uviesť do problematiky. 

Procesy hodnotenia áut sa každý rok trochu menia, a tak si môžeme porovnať Superb s autom, ktoré prešlo testom v roku 2015. Skúsme Nissan Navara. 

Obrovský a ťažký Pick-up, kde by ste sa cítili ako v tanku. Myslíte si, že je oveľa bezpečnejšie ako Superb? Omyl. Navara dostala len štyri hviezdy a ochrana posádky vo väčšom a ťažsom aute bola horšia. A to konkrétne na úrovni 79 percent. 

Ak by vám niekto niekedy tvrdil, že SUV sú výrazne bezpečnejšie voči limuzínam, neverte mu. Nie je to pravda.

HN/Drahomír Piok

Je to jednoducho cool

Samozrejme, existujú aj racionálne dôvody, prečo si vybrať SUV. Nikoho za ich kúpu neodsudzujem, žijeme v slobodnom svete. Tieto autá sú veľmi univerzálne, majú výborný prejazd terénom alebo v nich často previeziete aj sedem ľudí. 

Navyše mnohým automobilkám takýto trend SUV nesmierne hrá do karát a správne ho využili. Príklad za všetko je Porsche, ktorá vďaka tomu prežilo a doteraz robí excelentné autá.

Nič to však nemení na fakte, že v automobilovom priemysle to funguje rovnako, ako všade na svete. Jednoducho trend a móda je mať SUV, a teda prečo ho doma neparkovať pred domom.

O pár rokov to môže byť pokojne rovnako „zaujímavé a fenomenálne“ s elektrickými autami. Hoci budú mať stále smiešny dojazd, nekonečnú dobu nabíjania a energia na ich poháňanie bude vyrobená v tepelnej elektrárni. Navyše ekologický dopad vzhľadom na výrobu a prevádzku bude veľmi otázny. Ale to nevadí. Lebo to bude opäť cool. 

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 03 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 04 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 05 - Modified: 2024-04-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Urastené rodinné SUV aj pre siedmich je na Slovensku. Hyundai prezradil oficiálne ceny
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 07:57