Kamión - Ilustračná snímkaStockExpert
StoryEditor

Nemci hádžu polená aj slovenským dopravcom, zakázali víkendové spanie v kamióne

01.06.2017, 00:00
Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy.

Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia. Od 25. mája platí nové nariadenie, podľa ktorého nesmú vodiči v kabíne kamióna tráviť takzvaný týždenný odpočinok. Ide o povinnú pauzu s dĺžkou 45 hodín, ktorú majú vodiči predpísanú po šiestich dňoch za volantom, väčšinou ju čerpajú cez víkend. Dopravcovia zmenu kritizujú.

Pri kontrole sa vodiči musia preukázať dokladom o zaplatenom ubytovaní. Za každú hodinu, ktorú strávili proti vyhláške v kabíne, dostanú pokutu 60 eur, zamestnávateľ trojnásobok.

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy, ktorí vysielajú vodičov na niekoľko týždňov jazdiť po Nemecku. Dotkne sa však aj českých firiem, hoci tie väčšinou taký model podnikania nevyužívajú.

"Z veľkých Európanov sa zrazu stávajú nekompromisný ochrancovia vlastných záujmov," kritizoval toto nemecké opatrenie europoslanec a šéf SaS Richard Sulík v komentári pre HN. Tvrdí, že ide o ďalší "krok Nemecka v boji proti východoeurópskym autodopravcom" a že "slovenskí autodopravcovia dostávajú jednu ranu za druhou."

​Podľa Martina Felixa z českého združenia Česmad Bohemia opatrenie pocítia hlavne dopravcovia, ktorí jazdia dlhé trasy cez Nemecko, napríklad do Španielska. "Veľmi často sa stáva, že šesť dní na cestu tam a späť nestačí a vodič musí stráviť víkend v Nemecku," hovorí Felix. Podľa neho je to ďalší krok k obmedzeniu konkurencie zahraničných dopravcov.

Niektorí dopravcovia sa podľa Felixa už rozhodli z dlhých trás odísť. Za podivné považuje tiež to, že zákon v Nemecku zverejnili 24. mája a začal platiť hneď na druhý deň.

Felix tvrdí, že problém nespočíva v tom, že by dopravcovia museli platiť za hotel, ale ide o to, že nemajú s kamiónmi kde pri hoteloch zaparkovať. "Vodič nemôže opustiť kamión s nákladom. Pri hoteloch nie sú parkovacie miesta," dodáva Felix. Obáva sa, že zákaz povedie k tomu, že východoeurópski dopravcovia budú táboriť v kamiónoch pri česko-nemeckých hraniciach.

Viacero západoeurópskych krajín sa snaží o zavedenie podobných opatrení dlhšiu dobu. Zrejme najznámejšie je stanovenie povinnej minimálnej mzdy. Za tú dostali českí dopravcovia napríklad vo Francúzsku pokuty, vlani zakázala spanie v kamiónoch cez víkend Belgicko. Ochranárske opatrenia sú najrozšírenejšie vo Francúzsku, kde ich zaviedol ešte za svojho pôsobenia na ministerstve hospodárstva a financií súčasný prezident Emmanuel Macron.

01 - Modified: 2024-04-26 18:58:47 - Feat.: - Title: Francúzsko a Nemecko podpísali dohodu o spoločnom vývoji tanku novej generácie 02 - Modified: 2024-04-26 15:12:01 - Feat.: - Title: Dostával som balíčky, nie peniaze, povedal nemecký poslanec Bystroň ku kauze úplatkov od Rusov 03 - Modified: 2024-04-26 13:58:46 - Feat.: - Title: Nemecký minister hospodárstva čelí kritike, že vedel o dopadoch odchodu od jadra. Opozícia chce vyšetrovanie 04 - Modified: 2024-04-26 13:21:43 - Feat.: - Title: Nemecký inštitút očakáva rast nezamestnanosti na najvyššiu úroveň za takmer desaťročie 05 - Modified: 2024-04-26 09:59:26 - Feat.: - Title: Český miliardár Křetínský vstupuje do oceliarskej divízie Thyssenkrupp
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 04:45