StoryEditor

Auto, ktoré zomiera. Je posledné svojho druhu na ceste

02.05.2017, 11:43
Vyzerá ako všedné čierne „béemvéčko“, akých na cestách vidíte denne desiatky. A to je absolútne kľúčové. Toto auto je totiž „tichý zabijak“. BMW M140i xDrive ukrýva pod kapotou peklo. 

Malé, čierne a obyčajné. Tri vlastnosti, ktoré by vám napadli pri prvom pohľade na tento kúsok auta. Veľká chyba. Toto je BMW, ktoré vôbec nemusí do sveta kričať, čo dokáže. No pravdupovediac, z toho, čo dokáže, v ňom priamo počas jazdy so mnou pár ľudí naozaj kričalo.

Dobrým príkladom je aj situácia, keď som viezol kolegu z práce. Nevnímajúc značku auta, nasadol doň so slovami, že už som mal na test aj lepšie autá. Stačilo však len pár sekúnd, aby som ho presvedčil o opaku. A keďže ešte nikdy nesedel v takom rýchlom aute, a to väčší zážitok to pre neho bol, spomína na to doteraz. A to som ani neporušil žiaden rýchlostný limit. 

​Niekedy sa mi tiež stane, že sa občas dostanem do auta, ktoré na diaľnici niekde v okolí Popradu začne do kopca výrazne spomaľovať (áno, aj také autá sa ešte, bohužiaľ, vyrábajú), ale ani toto nie je prípad tohto auta.

Jednoducho si len určíte, koľko chcete ísť (pokojne aj 250 km/h), no pozor na papiere. Malé päťmiestne auto sa rozbehne z nuly na 100 km/h už za neuveriteľných 4,4 sekundy. Pre predstavu, také BMW M6 za 160-tisíc eur v slušnej výbave, ktoré je oveľa ťažšie, väčšie a výkonnejšie, to zvládne za 4,2 sekundy. Rozdiel však nedokážete vnímať, čiže vo vnútri sa cítite, akoby ste práve sedeli vo vrchole modelovej ponuky od BMW.

Auto, ktoré zomiera

Aby som vám napísal pravdu, tak aj ja som bol v prvých minútach trošku mimo z toho, čo to auto dokáže. Jazdil som vysmiaty za volantom ako na „práškoch“. Kľúčom celej techniky je totiž motor, ktorý má šesť valcov s naladeným výkonom 340 koní. A v aute, ktoré je veľkosťou takmer „kabelkové vydanie“, to robí priam zázraky.

Dnes to už však nemusí stačiť. Z týchto riadkov mi je smutno, no toto je kus techniky, ktorá zomiera. Bohužiaľ, to, na čo sa pozeráte a čo som mal možnosť šoférovať, je takmer s určitosťou posledné BMW radu 1, ktoré má takýto motor, podvozok a je primárne postavené na pohon zadných kolies. Jednoducho porno pre toho, kto sedí za volantom a naozaj má rád autá. 

HN/Pavol Funtál

Lenže nie každý je fanúšikom zábavnej jazdy, ktorá dokáže využiť takýto brutálny potenciál. Je úplne normálne, že väčšina ľudí sa potrebuje maximálne presunúť len z bodu A do bodu B a je im úplne jedno, čo to auto dokáže. A potvrdzuje to aj jedna zaujímavá štatistika. Ešte v roku 2010 ju zdieľal bývalý CEO BMW Norbert Reithofer, keď sa ukázalo, že až 80 percent majiteľov BMW radu 1 nemalo ani len tušenie, že ich auto má vlastne zadný náhon. Mysleli si, že auto poháňajú predné kolesá, ako to je na absolútnej väčšine konkurenčných modelov. Ak by som to mal pomenovať pravými slovami, je to takmer ako hádzať sviniam perly. Tým sa skutočne nechcem nikoho dotknúť, skôr je to tak, že väčšina ľudí takéto auto asi ani takmer nepotrebuje. 

BMW navyše ešte v roku 2010 nevyrábalo žiaden model s pohonom predných kolies. Dnes už áno, a to dokonca nie len jedno. A rad 1 čaká takisto premena. Nebudú horšie, môžu byť pohodlnejšie, luxusnejšie, dokonca lepšie, len z pohľadu autičkára to bude už iné. No nechajme analýzy analýzami, vráťme sa k plusom auta, ktoré nechá za sebou viac než 99 percent svojich „kolegov.“

HN/Drahomír Piok

Pozor na veľké nákupy

Toto auto je dokonalý odkaz na už legendárne BMW 1 M Coupé z roku 2011. Má rovnaké zrýchlenie aj výkon. Jazdí famózne. BMW dáva do áut podvozky svetovej triedy a už dávno som nezažil toľko zábavy za volantom. Šesťvalec pod kapotou dáva autu úžasný čistý zvuk a neuveriteľné možnosti. Ak v BMW niečo vedia, tak je to postaviť auto pre radosť. A hoci tu máme pohon xDrive, ktorý z neho robí štvorkolku, absolútne to neznižuje jeho limit. Skôr naopak. Na prekvapenie sa v ňom jazdí aj vďaka veľkosti veľmi jednoducho a auto nemalo tendenciu nás vyhadzovať v zákrutách smerom von (nedotáčavosť). Pri rýchlej jazde aj tak smeruje väčšina sily smerom na zadnú nápravu. 

Brilantná bola často aj jazda mestom. Bolo to ako osobný teleport. Vojde sa do každej medzery a okamžite. Problém s parkovaním neexistuje a ak by ste spravili chybu, stráži vás desiatka asistentov. 

HN/Pavol Funtál

Ak sa pýtate na spotrebu trojlitrového šesťvalca, tak je to celé vo vašich rukách. Môžete spoznávať nových ľudí, nové miesta a nové čerpacie stanice rýchlosťou 15 litrov benzínu na sto kilometrov, ale ak nájdete tlačidlo s režimom eco pro, tak to pôjde výrazne nižšie. Skutočne, ak sa chcete len povoziť (ako normálni ľudia), ideálne medzi mestami, tak spotreba padne aj pod 8 litrov. A za to jazdia už autá s o polovicu menším motorom. 

Aby som však nepísal len o technickej stránke. BMW je skrátka BMW, a tak vo vnútri nájdete patričný luxus. Aj keď je to základná trieda. Vynikajúce kožené sedadlá, prémiové spracovanie detailov a dokonca ticho a komfort. Síce som to auto opísal ako pretekársky stroj, no je to aj úplne normálne auto, kde vám posvietia špičkové LED svetlá v noci alebo dostanete do rúk jeden z najlepších multimediálnych systémov, ktoré sa do áut dávajú. 

Čiže ráno pokojne zapnete rádio a idete pomaličky do práce. Samozrejme, ale zase to nie je ten typ auta, ktorým budete niekoho sťahovať alebo si odveziete nový nábytok z Ikey. Niečo sa vám do auta zmestí, no pozor na veľké nákupy. Auto je užšie, a tak rovnako neplánujte dovolenku v plnom obsadení (5 ľudí) na cestu do Chorvátska. Hoci je päťmiestne, berte to ako vozidlo pre štyroch ľudí, vzadu je miesta tak akurát. 

BMW ťaží z toho, že je menšie a má možnosti, ktoré nikto iný nemá. A to ho bude predávať. Teším sa z tohto auta, hoci ich na cestách určite nebudú stovky a zrejme ani desiatky. Pre mňa je to jedno z najlepších áut, ktoré som kedy mohol šoférovať.

​  HN/Pavol Funtál

BMW M140i xDrive

Motor: šesťvalec

Výkon: 250 kW (340 koní)/500 Nm

Maximálna rýchlosť: 250 km/h (obmedzená)

Prevodovka: osemstupňová, automatická

Náhon: všetky kolesá

Hmotnosť: 1 615 kg

Kombinovaná spotreba: 7,4 litra na 100 km

Emisie: 169 g/km

Akcelerácia: z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy

Základná cena od: 46-tisíc eur

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 15:22