StoryEditor

Ikonický Fiat má jedno z najkrajších SUV. A jazdí výborne

21.11.2016, 14:05
Autor:
TopSpeedTopSpeed

Fiat má v ponuke typy s označením 500 už od roku 1936. Vždy boli veľmi úspešné a inak tomu nie je ani dnes. Súčasná 500-ka je na trhu od roku 2007 a až v roku 2015 prešla veľkou modernizáciou. Zvonka však rozdiely postrehnete iba ťažko. 

Veď načo meniť niečo, čo sa dobre predáva? Malá 500-ka je bestsellerom od znovuzrodenia a tak sa to automobilka snaží využiť aj po rokoch. A preto, keď zvažovali vstup do segmentu kompaktných SUV, kde nesmie chýbať nik, kto chce na autách zarábať, bola mutácia 500-ky jasnou voľbou. Ako to dopadlo?

Dizajnéri a konštruktéri zobrali platformu SCCS, ktorá je spoločným dielom Fiatu a GM, a postavili nej veľkú 500-ku. Na nej stoja napríklad Fiat Grande Punto/Punto Evo, Alfa Romeo MiTo, Opel Corsa, alebo Fiat Tipo. Ak sa pozrieme do portfólia automobilky, zistíme, že to bol už druhý pokus spojenia platformy SCCS a Fiatu 500. 

Ten prvý nedopadol najlepšie. Výsledkom bol Fiat 500L. Tentoraz však Taliani zobrali úlohu ozaj vážne a výsledok vyzerá veľmi dobre. Kompaktný crossover rozhodne nezaprie príbuzenský vzťah so starým známym Luigim (Fiat 500). Mohutné a bacuľaté tvary skvelo zapadajú do segmentu a sú ľahko identifikovateľné. 

Je jednoducho na pohľad jasné, že je to Fiat. Mimochodom, dizajnovo rovnako dobre dopadla aj dvojička Fiatu 500X, Jeep Renegate. Koncern FCA obe autá vyrába v talianskej fabrike v Melfi. Aký je Fiat 500X z používateľského hľadiska a ako jazdí? To sa v skratke dozviete v nasledujúcich riadkoch a dopodrobna v našom tradičnom videoteste.

Miro Glasa

​Fiat 500X je mestský crossover SUV, ktorý prinesie viac možnosť praktického využitia pre štyroch ľudí, než schopnosti v teréne. Dokazuje to samotná ponuka modelov, keďže väčšina má poháňanú iba prednú nápravu. Svetlá výška 162 mm pre autá s pohonom jednej nápravy znamená, že sa nemusíte báť každého obrubníka a ani poľnej cesty. Je však hneď jasné, že tieto modely sú určené na pevné, možno aj trochu rozbité, ale predsa len asfaltové cesty. 

Verzie s pohonom oboch náprav sú na tom so svetlou výškou o čosi lepšie a so svojimi 179 mm by si mohli trúfnuť aj do ľahkého terénu. Je však jasné, že to od nich nikto nebude žiadať. Fiat 500X totiž predstavuje skôr 5-dverovú verziu obľúbenej malej 500-ky v módnom a žiadanom balení. Ako teda obstojí ako imidžové rodinné auto?

Fiat 500X zaplnil dieru v ponuke a dáva možnosť vymeniť milovanú 500-ku za praktickejšiu verziu, ak napríklad potrebujete voziť deti. Toto kompaktné SUV totiž ponúkne dostatok priestoru aj pre štyroch dospelých.

Miro Glasa

Dozadu si pohodlne sadne aj človek s výškou do 190 cm, teda ak pred ním nebude sedieť basketbalista. V tom prípade by už utrpel priestor na nohy. Fiat 500X vie byť dokonca aj celkom praktický. Jeho batožinový priestor má v základnom stave 350 l a po sklopení zadných sedadiel narastie až na 1 000 l. Zaujímavosťou však je, že aj operadlá predných sedadiel dajú sklopiť smerom dopredu. To znamená, že v 500X preveziete aj predmety dlhšie ako 2 m.

V interiéri navyše prekvapí niekoľko praktických detailov, ako dve schránky pred spolujazdcom, pričom tá vrchná je klimatizovaná. Sú vodiči, ktorých určite poteší aj množstvo informácií, ktoré im ponúkne palubný počítač. 

Ten funguje v niekoľkých úrovniach a zobrazuje informácie napríklad aj o teplote oleja, tlaku turba, stave akumulátora, preťažení, alebo čase do najbližšej servisnej prehliadky. Otázne však je, či tieto údaj ocení práve cieľová skupina tohto auta. Čo by som však v tomto prípade rozhodne neodporúčal je panoramatické strešné okno. Je extrémne hlučné, vďaka čomu ho aj tak nebudete používať, takže môžete svoje peniaze radšej ušetriť na niečo iné.

Miro Glasa

Jazdnými vlastnosťami 500X nijako nevyčnieva spomedzi konkurentov v triede. Auto je mäkké a skôr pohodlné. Podvozok je nastavený na plavnú jazdu a auto sa v zákrutách dosť nakláňa. Je však jasné, že zákazníci budú v tejto triede hľadať skôr komfort ako vodičské vyžitie.

Tu by som však odporúčal siahnuť po rozumnom obutí. Na testovanom aute sme totiž mali nízkoprofilové 18" pneumatiky, ktoré do značnej miery znížili komfort. Oveľa lepšie na tom v otázke komfortu bude 500X so základnými 16" pneumatikami a rozumným kompromisom bude 17" obutie.

V testovanom aute sme mali možnosť si vyskúšať motor 1,6 Multijet. Je to zlatá stredná cesta dízlovej ponuky a na 1 320 kg vážiace auto s prehľadom stačí. Ponúka 88 kW (120 k) pri 3 750 ot/min a 320 Nm pri 1 750 ot/min.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,5 s jednoznačne hovorí o tom, že takto motorizované auto vládze. Ak sa nebojíte si podradiť, nemusíte sa báť ani predbiehania. Motor sa nám navyše na našej testovacej trati odmenil aj slušnou spotrebou 5,2 l/ 100 km. To v kombinácii so 48l nádržou znamená dojazd niečo málo cez 900 km. 

Miro Glasa

Ponuka motorov je pritom pomerne pestrá a obsahuje tri benzínové a tri naftové verzie v rozmedzí od 69 kW (95 k) až po 125 kW (170 k). Bohatá je ponuka prevodoviek od manuálnej 5-stupňovej pre najslabšie verzie, cez manuálnu 6-stupňovú pre stredne výkonné verzie až po 9-stupňovú automatickú prevodovku ZF pre najvýkonnejšie motory. No a by toho nebolo málo, v kombinácii s motorom 1,4 MultiAir s výkonom 103 kW (140 k) môžete mať aj 6-stupňovú, dvojspojkovú prevodovku DDCT.

Aký je teda verdikt? Podarila sa "veľká" 500-ka? Nuž, musím konštatovať, že áno aj nie. Ponúkne pekný a jasne identifikovateľný vzhľad, na svoju kategóriu slušný priestor na zadných sedadlách, informácie palubného počítača, ktoré neponúkajú ani mnohé športové modely a bohatú paletu motorov a prevodoviek. Na druhej strane mu však chýba pocit luxusného, kvalitného a solídneho auta, ktorým by zabojoval proti konkurencii. Tá je ozaj široká, takže Fiat 500X to nemá ľahké.


Fiat 500X 1,6 Multijet 4x2 rok výroby 2015

PLUSY:

+ vzhľad,

+ praktická alternatíva k malej 500-ke,

+ úsporný a výkonný motor,

+ pohodlný podvozok (určite však neodporúčam nízkoprofilové 18" pneumatiky),

+ palubný počítač ponúkne mnoho užitočných aj menej užitočných údajov o aute,

+ Štart/Stop systém netreba vypínať po každom naštartovaní,

+ široká ponuka motorov a prevodoviek a na túto kategóriu aj nezvyklá 9-stupňová automatická prevodovka,

+ dobrá spotreba.

     

MÍNUSY:

- výrazne sa nakláňa v zákrutách,

- extrémne hlučné strešné okno,

- oproti konkurencii nepôsobí dosť hodnotne a kvalitne.

- pri prejazde nerovností búcha podlaha priestoru

- okná sa nedajú otvoriť na diaľku

- slabé diaľkové svetlá

- 18" kolesá na aute vyzerajú primerane, no výrazne znižujú komfort 

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 10:51