16.11.2016, 09:33

Kodiaq je lepší ako Superb. Jeho slovenská cena nás prekvapila

Po prvýkrát sme sadli za volant nového SUV, ktoré bude pre Škodu v súčasnosti kľúčové.

Je to asi najočakávanejšie auto súčasnosti a úplne nová kapitola pre českú Škodu. Aj keď so skromnosťou môže auto vyrábané v Česku vďačiť za obrovské množstvo systémov Nemecku. Nová Škoda totiž dostala možnosti, ktoré ponúka aj Audi Q7. Napríklad pri diaľkovom prístupe do auta cez aplikáciu v telefóne alebo inteligentné hodinky od Applu.

Slovenská cena

Poznáme už aj slovenské ceny, a základ s motorom 1,4 TSI (92 kW), manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies má cenovku 21 690 eur. Čo je nižšia cena ako sme očakávali. Základný diesel 2,0 TDI s výkonom 150 koní dostal cenovku 27 290 eur.

Auto už má však v základe sedemstupňový DSG automat. Najsilnejšia verzia s výkonom 140 kW (2,0 TDI) začína v strednej výbave, automatickou prevodovkou a pohonom 4x4 na cene 33 tisíc eur. Za sedemmiestnu verziu sa pripláca približne tisíc eur. Auto som si už konečne vyskúšal, a dojmy z jazdy sú na pomery výborné. 

Kodiaq som nevidel po prvýkrát. Premiéru auto absolvovalo už začiatkom septembra v Berlíne. Aktuálne som vyskúšal, ako auto jazdí na (ešte slnečnej) Malorke. Prvé sklamanie - žiadny terén na programe nebol. Ten si auto vyskúša až v prvom teste na Slovensku. 

No a ako to s Kodiaqom nakoniec dopadlo? Po pár kilometroch nám bolo jasné, že komfortom lepšie auto ešte Škoda na kolesá nepostavila. Superb je v tomto maximálne porovnateľným autom, dokonca si Kodiaq pri priečnych nerovnostiach či silných rázoch poradí oveľa lepšie.

Radšej štvorkolku

Vďačí za to aj vyššej a novšej konštrukcii. Čiže pokojne by som sa ho nebál nazvať najlepšou Škodou v ponuke, hoci samotná škodovka na tlačovej konferencii Kodiaq posadila nižšie než Superb. 

Auto sa bude predávať vo vyhotoveniach, kde si vyberiete medzi manuálnou alebo automatickou prevodovkou a následne pohonom 4x4 alebo len čistou „predokolkou“. Všetky verzie si môžete akokoľvek nakombinovať. 

Najlepšou voľbou za volantom bude štvorkolka, ktorá má veľmi neutrálne jazdné vlastnosti. Dokonca sa dá povedať, že sa šoféruje tak dobre, že sa začnete nudiť. Nehľadajte tu žiadnu emóciu. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Zadnú a prednú nápravu tu ovláda systém Haldex, ktorý používa väčšina koncernových áut Volkswagenu. Predokolka má zmysel len vtedy, ak s týmto autom plánujete jazdiť iba v meste. Navyše, ak nasneží alebo sú zhoršené jazdné vlastnosti, tak nie je nič ,,vtipnejšie“ ako vidieť SUV, ktoré sa na tomto povrchu nevie pohnúť. 

Pri motorizáciách je na výber od 1,4 TSI (125 koní) až po najsilnejší 2,0 TDI s výkonom 190 koní. Kým najslabšiemu benzínu pohodlne sedí aj manuálna prevodovka, najsilnejší diesel si pýta automat. Nie je však problém jazdiť s manuálnom.

Ovládanie displeja nemuseli meniť

Ten sme otestovali pri verzii 1.4 TSI (150 koní) a auto bolo omnoho tichšie ako najsilnejší diesel a vedelo si poradiť aj pri predbiehaní. Žiadny „Schumacher“ z vás však nebude. A to ani pri výkone 190 koní. Tomu pomáha najmä najväčší krútiaci moment 400 Nm. 

Automatická prevodovka je už štandardne šesť alebo sedem stupňové DSG. Podľa výkonu motora. 

Výhľad z pozície vodiča je výborný, k autu si môžete po prvýkrát zakúpiť 360 stupňový kamerový systém na dokonalejšiu orientáciu. Navyše Kodiaq dostane najväčší displej, ktorý sprehľadňuje ovládanie systémov auta. Kamery sú na výbornej úrovni, a to aj vstavený displej. Dobré rozlíšenie a rýchla odozva.

Vôbec sa mi však nepáči, že tlačidlá, ktoré boli po okrajoch obrazovky, sú odteraz len dotykové plochy. Lacné riešenie, ktoré je okamžite plné odtlačkov prstov a vôbec nemuselo prejsť touto „obmenou“. Lepšie riešnie je určite mať miesto dotykových tlačidiel väčší displej, alebo tu zanechať klasiku. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Automobilky v zásade odstraňujú tlačidlá a dávajú funkcie do multimediálneho systému, kvôli mnohým novým systémom, ktoré v autách pribúdajú (a museli by mať vlastné tlačidlo), a aj kvôli dizajnu. Jednoducho, aby ste sa počas šoférovania necítili ako pilot kozmickej lode. Toto riešenie však „neskrylo“ žiadne tlačidlá do systému, len sťažilo jeho ovládanie. 

Interiér je kapitola sama o sebe. Ak sa posadíte do súčasného Superbu, mnoho zmien tu nenastalo. Rozloženie budíkov či ovládacích prvkov sa výrazne nezmenilo, len sa prispôsobilo priestornému interiéru. Je tu tak všetko inteligentne rozložené, máte si kam položiť telefón (ktorý sa môže navyše bezdrôtovo nabíjať), materiály príjemné na dotyk a slušný priestor okolo seba. 

Sedem dospelých v Kodiaqu? Len „núdzovo“

Vynovený zábavný systém funguje plynule, spolujazdec tu má pred sebou dvojicu odkladacích priestorov (klasická priehradka a ešte jedna nad ňou) a vzadu obrovský priestor na nohy. Pozor, len pri päťmiestnej verzii. 

Sedemmiestna verzia má podľa našich prvých skúseností iné rozloženie sedadiel a cestujúci na zadných sedadlách vôbec nemajú toľko priestoru. Navyše pri sedemmiestnej verzii sa dozadu zmestia pohodlne iba deti. No je možné, aby krátku trasu prešiel na zadných sedadlách aj dospelý. 

Kodiaq prináša do Škoda mnoho nových a doteraz nikdy nepoužitých systémov. Škoda konečne bude vidieť chodcov a dokáže pred nimi aj zastaviť (do rýchlosti 34 km/h), dostala autonómne brzdenie, vyhrievaný volant či full LED svetlá. 

Toto bude navyše aj prvá Škoda plne pripojená na internet. A tak tu máte navigáciu so snímkami zo satelitu prenesené cez Google Earth či Street View alebo priame spojenie so servisom alebo mobilom. A teda napríklad viete cez aplikáciu, kde sa presne nachádza, či prekročilo maximálnu rýchlosť alebo dokážete takto na diaľku auto odomknúť, či spustiť nezávislé kúrenie. 

Okrem toho auto dokáže do servisu poslať svoj stav skôr, ako tam prídete, má diaľkovú diagnostiku a dokáže automaticky oznámiť dopravnú nehodu. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Najlepšie auto od Škody

Z prvých pocitov za volantom môžem potvrdiť, že Škoda poriadne využila svoje možnosti a postavila jedno z najsolídnejších áut v triede. Skutočne sa tu ťažko hľadajú očividné chyby. Možno by viac ukázal terén, do ktorého sme sa ale vôbec na jazdách nedostali. 

Je to však SUV, ktoré ukazuje, že v súčasnosti to bude viac o technológiách a aplikáciách než mechanike. Je to však mimoriadne praktické auto, kde vám môže prekážať napríklad starší vzhľad interiéru. V zásade je tu dobrý výber motorov, aktuálna technika a navyše šikovné riešenia od Škody. Síce to môže byť niekomu „na smiech“, skutočne to funguje a robí to auto praktickejším. 

Na náš trh príde Škoda Kodiaq už vo februári.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.