16.07.2016, 12:00

Toto auto nie je pre bohatých. Testovali sme Rolls Royce Wraith

Ak uvažujete o tomto aute, nemôžete byť len bohatí, musíte byť extrémne bohatí. Pri ňom totiž pochopíte, že luxusu nie je nikdy dosť. Rozmaznávať vás bude prvotriedna koža, dokonalý podvozok a absolútne ticho. Dámy a páni, Rolls Royce Wraith.

Článok bol uverejnený v magazíne prečo nie?!, ktorého ďalšie číslo vychádza koncom septembra.


Zabudnite na svet obyčajných áut. Toto nie je „obyčajný“ Mercedes, Audi či BMW. Pri šoférovaní Rolls Royceu sa vám skutočne zdá, že ten svet nie je až taký zlý a navyše je aj o niečo krajší. Chlieb za ten čas, čo sedíte za volantom, síce nezlacnel, no ľudia sú na vás akísi milší a príjemnejší. Tento kolos totiž so sebou nesie obrovský rešpekt, v dobrom zmysle slova, a absolútnu prevahu.


Superstar aj s desiatou
Tento Rolls Royce som dostal na jeden deň a na veľmi špeciálnu cestu. Nesadal som si za volant prvý- ani druhýkrát, a tak som vedel, čo čakať. Ale z tohto auta ste úplne mimo, aj keď v ňom sedíte päťdesiaty raz. Priviezli nám ho minútu presne k jednému z bratislavských hotelov. V tom čase mala na rovnakom mieste exkurziu jedna zo škôl (ani som netušil, že je také niečo možné v hoteli), a tak bolo o zábavu postarané. Zvnútra na nás pozeralo zopár desiatok školákov a zvonku tí, čo si išli zafajčiť. Pri ňom máte pocit, že ste známa superstar, aj keď si len nakladáte kufor a desiatu do auta. Je to totiž auto za 300-tisíc eur.

Po úspešnom „nalodení“ sme si nastavili smer Praha a išli sa pozrieť na novú vlajkovú predajňu tejto značky do susedného „hlavního města“. Sedel som teda za volantom modelu Wraith, ktorý je viac ako päť metrov dlhý, dostal špeciálnu červenú farbu a pod kapotu rozprávkový výkon. Rečou čísel – dvanásť valcov, 632 koní a spotreba v meste okolo 20 litrov prémiového benzínu. No netrvalo ani 20 minút a našu luxusnú jazdu prerušili, na diaľnici do nás totiž takmer narazil okoloidúci vodič. Vyhýbal sa autu pri krajnici. Len tak-tak, že „nelízol“ náš predný blatník. Aj keď je Rolls Royce, samozrejme, poistený, toto je infarktová situácia, nech už sedíte v akomkoľvek aute, nieto ešte v luxusnom kupé v cene troch bytov v Bratislave. Na zlé však v tomto aute rýchlo zabudnete.

Cestu do Prahy v Rollse z trošku iného pohľadu nájdete v tomto videu: 



Zdroj: Rolls Royce


Lietadlom na servisnú prehliadku
Aby som vás zasvätil do sveta Rolls Royce, poviem vám pár zaujímavostí, ktoré ste zrejme vôbec netušili. Naše auto bolo súčasťou programu Bespoke, čiže malo na mieru prispôsobené detaily. A teda aj nad hlavou krásnu hviezdnu oblohu z optických vlákien. Tá je kópiou tej nad výrobným závodom v Goodwoode. Je to to najkrajšie osvetlenie interiéru, aké si dokážete predstaviť. Navyše tu máte aj najdrahšie dáždniky, ktoré ste v živote držali v rukách, s priemernou cenou vo výške minimálnej mzdy.

Tie, ktoré boli v tomto Wraithe, boli navyše prémiovejšie, pretože mali špeciálne sfarbenie ako auto. Plus miesto pri dverách, kam sa vkladajú, sa vyhrieva. Čiže ak tam dáte mokrý dáždnik, nič sa mu nestane. Pokiaľ by ste nad týmto autom dokonca vážne rozmýšľali, predajca vás zadarmo môže zobrať do Veľkej Británie, kde si pozriete celú výrobu Rolls Royce. Ak máte peniaze, tu si zaplatíte takmer všetko. Dokonca aj výrobu vlastnej farby a záruky toho, že nikto na svete takéto auto nebude mať doma.

Toto auto je totiž iný level jedinečnosti, zážitku, luxusu a úplne odlišných možností. Z interných historiek môžem pustiť do sveta len jednu – jeden pán si dokonca svoj milovaný Rolls vozil na servisnú prehliadku vlastným obrovským lietadlom (takýto servis rozhodne nie je na každom rohu) alebo sa tiež stalo, že farba auta jedného zákazníka musela ladiť s farbou vrtuľníka.

Z auta do auta
Ale späť k nášmu autu. Do Prahy sme nešli samozrejme ako „chudáci“ len jedným superluxusným vozidlom, ale rovno s dvomi. A pekne za sebou. Takže na diaľnici či v mestách som už dávno, skutočne dávno nevidel toľko pohľadov na jedno, ale aj na druhé auto. Tým druhým vozom z našej „letky“ nebol o nič lacnejší model Ghost v krásnej striebornej kombinácii. No aj v tomto luxuse musíte myslieť na nástrahy našich ciest- Keďže na českých cestách prerábajú kilometre úsekov, narazíte často na zníženú rýchlosť. A tak sme si pri 80 km/h kričali jeden vedľa druhého do auta ďalšie smerovanie našej cesty. Nie príliš premyslené, ale impulzívne riešenie, a a ani sme sa nenazdali a išli sme stále v dvoch pruhoch už aj na klasickej diaľnici, kde je 130 km/h. Nikto na nás však ani len nezatrúbil či nezablikal. Rešpekt.

Zdroj: Rolls Royce

Ťažko povedať, čo si ľudia za nami mysleli, že robíme na dvoch veľmi drahých autách s anglickými evidenčnými značkami. Práve v rovnakých chvíľach, keď sme sa týmto kolosom viezli na česko-slovenských cestách, sme totiž hrali na hokejových majstrovstvách sveta v Rusku rozhodujúci zápas proti USA, kde sme museli vyhrať. Nepostúpili sme, ale tipnite si, ako nás to v týchto autách trápilo.

Kráľ ostáva kráľom
Jediné, čo nás zaujímalo, bolo, kde všade ešte odbočíme z trasy a vyskúšame si tých 600 koní, ktoré sú smerované priamo na zadnú nápravu mimo diaľnice. Dá sa povedať, že toto auto je konzervatívne v každom smere. Nerozumiem, ako to robia, no pri zrýchlení z nula na sto sa necítite ako v superšporte, ale v pohodlnej a luxusnej kajute, ktorá sa hýbe vpred. A to auto dostanete na stovku už za 4,6 sekundy – čo je vynikajúci údaj. A 200 máte ani neviete ako… Skutočne je ten pocit z rýchlosti totálne eliminovaný a prevtelený do oázy pokoja.

Všetko je tu proste veľmi plavné. Dokonca aj brzdy majú zo začiatku jemnejší nástup, ako by ste očakávali, čo mi prvýkrát nahrnulo pot do tváre. Po menších či väčších obchádzkach sme nakoniec pomaly dorazili do Prahy. A to bez pokút, ujmy na autách a s veľkým štýlom.
Nami aspoň deň testovaný Wraith sa zatiaľ ukázal ako to najlepšie auto pre vodiča od tejto automobilky. Ak chcete ešte niečo štýlovejšie, treba skúsiť novučičký kabriolet Dawn, ktorým sme sa mohli zviezť po Prahe. A teraz ešte niečo z plánov tejto slávnej automobilky. Najluxusnejší model Phantom končí a nahradí ho novinka s modernejšou a najmä ľahšou konštrukciou. No čaká nás aj SUV, ktoré však Rolls odmieta tak nazývať. Toto bude 4 x 4, skrátka opäť to musí byť niečo iné. Tu som si až pri vystupovaní uvedomil, že toto sa ťažko porovná s konkurenciou, ako napríklad nový Mercedes-Maybach či Bentley. V rebríčku nedokážete ísť vyššie ako v Rollse. A tak kráľ ostáva stále kráľom.    

Rolls Royce Wraith
Motor: dvanásťvalec
Výkon: 465 kW (632 koní) pri 5 600 otáčkach/800 Nm
Maximálna rýchlosť: 250 km/h (obmedzená)
Prevodovka: osemstupňová
Náhon: zadné kolesá
Nameraná spotreba: komb. 13 litrov na 100 km
Hmotnosť: 2 360 kilogramov
Akcelerácia: z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy
Cena testovaného auta: okolo 300-tisíc eur

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.