11.09.2017, 19:04

Pomalý koniec dieslov na Slovensku. Prvá bez nich chce byť Žilina

Je možné, že o pár rokov sa autá so starším dieslovým motorom do centra mesta nedostanú.

Pomalý koniec dieslov na Slovensku. Prvá bez nich chce byť Žilina
Zdroj: REUTERS/Tobias Schwarz

Pred časom sme o možnostiach zákazu vjazdu starších dieslov do centra slovenských miest informovali vo všeobecnosti.  A zdá sa, že prvá na Slovensku bude Žilina, ktorá zakáže vjazd do centra mesta starším dieselovým autám. Čo to presne znamená a akých áut sa to dotkne?

Nízko emisné zóny na Slovensku sa stávajú realitou. Majitelia starších áut s naftovým motorom sa v dohľadnej dobe do centra mesta nedostanú. Doteraz tie správy vyzerali ako vzdialená budúcnosť. V Žiline už majú presnú predstavu, ako bude zákaz vyzerať. Hoci bez presného časového harmongramu.

15 rokov staré autá môžu mať problém

Problém budú mať  dieslové vozidlá s rokom výroby 2004 a menej. Mesto, ktoré sa ako prvé rozhodlo využiť túto možnosť ihneď, ako to bude možné, je Žilina. V súčasnosti sa totiž novela bude len schvaľovať a legislatívne sa obmedzenia pripravujú.

 "Ten smog obťažuje nielen obyvateľov, ale aj návštevníkov Žiliny. Budeme sa snažiť regulovať vstup áut do historickej časti mesta aj emisnou normou E4," povedal hovorca Žiliny Pavol Čorba. 

Postupne sa k Žiline pridajú ďalšie mestá. Otázkou je, ako bude vjazd do zóny označený.

"Je to nástroj pre samosprávy, ktorým dávame do ruky, že a hlavne pre veľké mestá, kde je koncetrácia áut vysoká aby si mohli vytvoriť svoju vlastnú nízko emisnú zónu s vlastnými podmienkami. To je na tých sampsrávach, čo tam chcú a čo nie," povedal minister životného prostredia Lázsló Solymos. 

Znamená to, že vozidlá staršie ako rok 2004, budú musieť ostať mimo užšieho centra mesta. Zákon, o ktorý sa bude vedenie mesta opierať je už na ceste do parlamentu. 

Kriticky treba zhodnotiť emisie v automobilovej doprave.
Zdroj: Pavol Funtál

Zákaz sa vyhlási rok vopred

Podobné zóny už fungujú napríklad v Paríži. Ak by ste chceli vojsť do centra Paríža, musíte mať na čelnom skle nálepku s emisnou normou. Ak bude chcieť slovenské mesto, alebo obec, zaviesť nízkoemisné zóny, budú musieť oznámiť minimálne rok vopred. 

Otázne je aj to, kto a ako bude autá kontrolovať. Jednou z možností sú nálepky, kde sa uvažovalo aj o zmene nálepiek EK, ale je tu aj forma elektronická. Tú ma napríklad Singapur. 

Každopádne realita, ktorú už bežne poznajú vodiči zo západu príde aj na Slovensko. 

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.