10.09.2017, 00:00

"Päťka" od BMW je luxus na kolesách. A jazdí takmer zadarmo

Na test sme si tentokrát prevzali luxusný sedan v pomerne nenápadnom striebornom šate. Nejde pritom o práve obyčajné BMW radu 5.

"Päťka" od BMW je luxus na kolesách. A jazdí takmer zadarmo
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

V dobe, keď sa čoraz viac do popredia tlačia elektromobily a hybridy, nie je prekvapením, že aj vyššie stredné triedy dopĺňajú svoju ponuku motorov o ekologickejšie agregáty. V našom prípade išlo totiž o model s označením 530e.

Aby sme však začali poporiadku, zastavme sa najskôr pri dizajne. Ten si mnohí zrejme ľahko pomýlia s predchodcom, keďže zmien je na prvý pohľad málo. Zdanie občas klame a v tomto prípade je to úplne výstižné. Novinka je akousi zmenšenou sedmičkou, čo dokazujú nielen celkové línie, ale hlavne zadné svetlá.

Že ide o špeciálnu hybridnú verziu, nedáva výrobca nijak špeciálne najavo – až na kryt nabíjacieho konektora na ľavom prednom blatníku. Nenápadných odlišností, oproti klasickým modelom, je však hneď niekoľko.

Okrem spomínanej prípojky tu nájdeme napríklad označenie eDrive na C-stĺpikoch, písmeno „i“ na predných blatníkoch a príponu „e“ za označením motorizácie na veku kufra. Taktiež pribudli modré krúžky v strede hliníkových diskov a vo výplni obličiek, čiže maske chladiča.

​Luxusný, no taktiež dynamický vzhľad automobilu dodáva aj SportLine paket. Nechýbajú Full LED svetlomety s naozaj vynikajúco fungujúcim systémom vyrezávania svetelných lúčov.

Sedíte v technológiami nabitej „sedmičke“ 

Ihneď ako som sa posadil do auta, pripadalo mi to akoby som sedel vo vyššej rade a to konkrétne v tej siedmej. Podobnosť a inšpirovanie sa vlajkovou loďou značky je teda neprehliadnuteľné.

Nová generácia prichádza s naozaj kvalitnými sedadlami, ktoré vodičovi a spolujazdcovi ponúknu na dlhých cestách aj skvelú masáž. Tá má hneď niekoľko stupňov a zameraní na rôzne časti tela. Sú taktiež odvetrávané, hoci ventilátor je počuť až priveľmi. Elektricky si nastavíte prakticky všetko pre dokonalý posed za multifunkčným volantom, ktorý príjemne padne do rúk.

K pocitu, že sa nachádzate v "najmodernejšej obývačke", vám prispeje napríklad veľký viac ako 10-palcový displej s kvalitným rozlíšením a ovládaním gestami, touchpadom alebo dotykom. Vo výbave nechýbal prémiový zvuk Harman/Kardon, automatické dovieranie dverí, ambientné osvetlenie, ionizácia vzduchu, prípadne roletky na zadných oknách.

Auto disponuje aj naozaj zábavnou bezpečnostnou funkciou nočného videnia, ktorá vám v noci jednoducho vyhľadá ľudí či zver pri ceste, následne ich osvetlí a upozorní vás.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Miesta je vpredu aj vzadu dostatok, stále ale nie toľko, koľko by ste pri vozidle podobného typu čakali. Keď už sme pri priestore, ten batožinový sa výrazne zmenšil. Príčinou je uloženie batérii práve v tejto časti a tak z kufra ubudlo rovných 120 litrov. Momentálne máte k dispozícii postačujúcich 410 litrov a priestor na úschovu nabíjacích káblov.

Prikúpiť je možné aj BMW Displej Key. Ide o pomerne veľký kľúč s dotykovým displejom, na ktorom si viete ľahko zistiť informácie o aute (stav nabitia a nádrže, dojazd, stav automobilu-zamknuté/odomknuté, či zapnúť klimatizáciu). Nemá integrovanú SIM kartu a tak sa s vozidlom vie spojiť len na naozaj krátku vzdialenosť, čím sa pre mňa stáva pomerne zbytočnou hračkou navyše.

Ako vlastne jazdí?

Pod kapotou sa nachádza dvojlitrový benzínový štvorvalec TwinPower Turbo s výkonom 184 koní. Tomu asistuje elektromotor, ktorého výkon dosahuje hodnotu 95 koní. Spoločný systémový výkon je 252 koní, čo nie je vôbec málo. Pri zvolenom automatickom prepínaní druhov pohonu AUTO eDrive sa o všetko stará automobil.

BMW 530e vie jazdiť aj s nulovou spotrebou benzínu, no to len v prípade, že nejazdíte dlhé vzdialenosti a každý večer si budete doma hybridnú „päťku“ nabíjať. Jazda v režime MAX eDrive, na výhradne elektrickú energiu, je dostupná až do rýchlosti 140 kilometrov za hodinu.

​Dojazd na elektrický pohon je v reálnej prevádzke iba 30-35 kilometrov, následne už máte k dispozícii len klasický benzínový agregát. Plne nabité batérie môžete mať pri nabíjaní v obchodnom centre za zhruba dve hodiny. Z domácej zástrčky to však trvá minimálne raz toľko.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Spotreba je závislá od spôsobu, akým využijete pomoc elektromotora. Celkový priemer sa držal pod ôsmimi litrami, no ak ste naplno využívali výkonový potenciál, dosiahnuť ste ľahko mohli aj dvojnásobok. Na diaľnici pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu sa spotreba držala na približne siedmich litroch.

Okrem toho, oceniť musíme naozaj kvalitné odhlučnenie vozidla a filtrovanie nerovností. To je oproti predchádzajúcej generácii o poznanie lepšie, hoci model nestratil ani svoj športový charakter pri riadení.

Oplatí sa?

Cena testovaného modelu bola približne 84-tisíc eur. To rozhodne nie je malá čiastka, avšak ide o luxusný sedan prémiovej značky s množstvom technologických „vychytávok“. BMW 530e je nesmierne pohodlné, v interiéri tiché a majiteľovi ponúkne tiež dostatok výkonu aj na dynamickú jazdu.

Za tú cenu by to ale chcelo omnoho väčší dojazd na elektrickú energiu, čím by kúpa takéhoto automobilu dávala oveľa väčší zmysel.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.