StoryEditor

Dovolenkovali sme na ostrove v Chorvátsku. Spolu s najsilnejším Kodiaqom

26.08.2017, 00:00
S prvým českým SUV modelom, Škodou Kodiaq, sme sa vybrali na dovolenku k obľúbenému „slovenskému moru“.

Leto sa pomaly blíži ku koncu, avšak niektorí z nás ešte len čakajú na svoju zaslúženú dávku oddychu. No a mnohí si vyberú už dobre známu destináciu Chorvátsko. My sme sem zamierili tiež a spoločnosť nám robila ikona mladoboleslavskej automobilky. Áno, reč je o prvom SUV značky, Škode Kodiaq.

Úvodnú časť dovolenky každý pozná. Stres, ale aj nedočkavosť, balenie všetkého, čo vidíte, aj s tým nepotrebným a, samozrejme, plánovanie trasy. Naša cesta sa začala v utorok skoro ráno v Leviciach. Chceli sme sa vyhnúť premávke či zdržaniu. Cieľ? Ideme na ostrov Pag. Samozrejme, ihneď na začiatok, ako správni auto-moto fanúšikovia, oceníme ešte počas tmy Full LED svetlomety, ktoré svietia naozaj výborne.

Po niekoľkých desiatkach kilometrov sme zamierili cez hraničný priechod Štúrovo/Esztergom na maďarské cesty. Zakúpili sme si diaľničnú známku, dotankovali do plna 60-litrovú nádrž a z naloženého 650-litrového batožinového priestoru sme vybrali nejaké malé občerstvenie. Treba podotknúť, že priestor v Kodiaqu je veľkolepý a výborne sa využíva.

​Následne sme ihneď nabrali kurz smer Budapešť, ďalej popri Balatone až na chorvátsky hraničný priechod Goričan. Áno, všimli ste si správne. Nešli sme z Bratislavy, ale z mesta Levice na juhu západného Slovenska.

Na hraniciach sme, našťastie, stretli ústretových colníkov, ktorí nás hneď po kontrole pasov či občianskeho preukazu poslali ďalej. Keďže v Chorvátsku neexistujú známky, pripravte sa na platenie mýta. Platiť môžete pohodlne aj eurami, no pracovníci si sumu „zaokrúhlia“ a späť vám už vydajú len kuny.

Na cestách sme boli jediní

Škoda Kodiaq je auto, ktoré je stvorené na dlhé cesty. Na Slovensku je na niektoré modely aj polročná čakacia lehota, no obrovským paradoxom bolo, že sme sa za celý týždeň nestretli so žiadnym iným Kodiaqom. Alebo sme pri slovenskom mori pozerali jednoducho inam.

Na ostrov Pag sa dostanete veľmi jednoducho. Vyberiete si trajekt alebo most. My sme si zvolili druhú možnosť a neľutujeme. Dá sa pri ňom zastaviť a pokochať sa skvelým výhľadom na „vesmírnu“ krajinu, ako ostrov pôsobí. Nájdete tu hlavne skaly, respektíve kamene a občas na vás vykukne aj nejaká tá zeleň.

Po asi deviatich hodinách, s troma krátkymi prestávkami od začiatku jazdy, sme dorazili do našej destinácie – obec Mandre. Keďže ostrov má len približne 60 kilometrov, človek to má všade doslova na skok. K dispozícii je hneď niekoľko pláží, tak pieskových, ako aj kamenistých. Nájsť tu môžete tiež známu pláž Zrče, ktorá je vyhľadávaným miestom pre mladých kvôli organizácii rôznych hudobných podujatí.

Ako to býva zvykom, určite tu stretnete aj veľa Slovákov. Pri fotení Kodiaqu na jednom z mól sa dokonca ľudia chodili na auto pozerať a neodpustili si ani pozitívne reakcie na jeho dizajn. Slovenský dizajnér Kabaň urobil (ešte keď pôsobil v automobilke Škoda) dobrú robotu. O auto sa mimoriadne zaujímajú aj v zahraničí.

HN/Radoslav Petrík

​Pri jeho používaní nám „komplikovalo život“ najmä ťažšie zatváranie dverí, čo je spôsobené mechanickou ochranou proti odretiu na parkoviskách. Tá sa z dverí automaticky po ich otvorení vysúva. Človek si však na to dokáže po chvíli zvyknúť. Na dovolenku sme išli v počte dve autá a dokopy šesť osôb. Pýtate sa, prečo s dvoma autami, keď Kodiaq je sedemmiestne vozidlo?

Odpoveď je jednoduchá – na dvojici sedadiel v treťom rade by dospelý človek nevydržal zrejme ani dve hodiny, nieto ešte rovných deväť. Slúžia skôr ako núdzová možnosť či alternatíva pre deti alebo menších dospelých. Nám však padli vhod na krátke presuny po celom ostrove – využiť ich teda dokážete. Trasu do Chorvátska však radšej vynechajte. Deti si vzadu užijú veľkú zábavu, no o prvotriednom komforte sa hovoriť nedá.

Dynamika, aj priestor

Pod kapotou ukrytý dvojlitrový naftový agregát s výkonom 140 kW dáva vodičovi k dispozícii dostatok výkonu, a to aj napriek pohotovostnej hmotnosti 1,7 tony či plnému obsadeniu. Počas celej cesty sme mali spotrebu 6,6 litra na sto kilometrov, čo je pri diaľničnej približne „stotridsiatke“, stúpaniach a veľkosti auta pomerne dobrá hodnota.

Pasažieri majú na predných sedadlách či na tých posuvných v druhej rade určite dostatok miesta. Sú pohodlné a v kabíne nechýba ani množstvo odkladacích priehradiek či vysúvacie slnečné clony na zadných oknách. V strede palubnej dosky je osempalcový dotykový displej infotainmentu s dvojicou hardvérových otočných tlačidiel. Ostatné ovládače sú už len na dotyk.

Problémom nie je ani ťažší terén

Prvé SUV mladoboleslavskej automobilky si zaslúži pochvalu predovšetkým kvôli dobrým jazdným vlastnostiam a pohodliu, ktoré poskytujú adaptívne tlmiče. Auto filtruje nerovnosti naozaj ukážkovo a v režime Comfort je príjemne mäkké. Škodovke nerobili vďaka voliteľnému offroad režimu problém ani kamene, poľné cesty či poriadne prudké klesania. Tie zvládla aj za pomoci asistenta zjazdu z kopca s veľkým prehľadom, hoci pasažieri mali miestami výrazné obavy.

Ak sa vyberiete na pláž, auto bez námietok pohltí hneď niekoľko obrovských nafukovačiek. Nie, neboli vyfúknuté v kompaktnom balení, ale takmer úplne plné vzduchu. Pri mori tak následne nemusíte riešiť zdĺhavé dofukovanie ručným kompresorom alebo tým elektrickým, ktorý však, mimochodom, dokážete vďaka elektrickej zásuvke v zadnej časti stredového panelu ľahko pripojiť.

Cestu vám výrazne uľahčí

Dni neskutočne rýchlo ubiehali a my už sme sa balili na cestu späť na Slovensko. Posadili sme sa opäť do pohodlných, i keď bielych kožených sedadiel, a vyrazili. Na celú trasu smerom na ostrov Pag sme minuli 1,5 nádrže, rovnako tak aj smerom domov.

Niekoľkohodinovú jazdu uľahčuje adaptívny tempomat, ktorý dokáže udržiavať bezpečnú vzdialenosť od auta pred vami a poteší tiež asistent držania v jazdnom pruhu. Stále je však potrebné mať ruky na volante.

HN/Radoslav Petrík

​Nielen preto, že po niekoľkých sekundách neaktivity vás systém upozorní a prípadne sa vypne, ale aj kvôli nezvládaniu ostrejších zákrut týmto asistentom. Ako pomôcka je to dobré, no vodič musí byť, samozrejme, aj tak v strehu. Malým prekvapením bolo, že nedeľnou cestou späť sme nestáli v žiadnej kolóne. Trochu zhustená premávka bola až pri maďarskej Budapešti a následne v dedinkách smerom na Komárno.

Skvelá voľba pre každého

Týždeň a takmer dvetisíc kilometrov prejdených s výborným SUV od  Škody ukázali, aké multifunkčné auto v Česku vyrábajú. Navyše, SUV poskytne množstvo bezpečnostných prvkov, asistenčných systémov, pohodlia, priestoru a Simply Clever riešení.

Rovnako vás nezruinuje nákladmi na palivo a je skvelou voľbou pre rodiny, manažérov či vlastne pre každého, kto sa preň rozhodne. Cena za model s najvýkonnejším naftovým motorom, pohonom všetkých štyroch kolies a 7-stupňovým automatom, sa začína na sume 34-tisíc eur.

01 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 02 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 03 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú 04 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 05 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 06:24