Výrobcovia automobilov, ktorí sa považujú za chrbticu priemyslu v Spolkovej republike, čelia v súčasnosti niekoľkým problémom. Jedným z nich je to, že drvivá väčšina ich dieselových áut, vrátane tých nových, produkuje v skutočnej prevádzke výrazne viac emisií oxidov dusíka ako pri laboratórnych testoch - v niektorých prípadoch aj zhruba dvadsaťkrát toľko.
"Nečakala by som, že budú nejasnosti v emisných testoch takým spôsobom využívané. To nie je v poriadku a som kvôli tomu tiež naštvaná a veľmi rozčúlená," povedala dnes Merkelová. To je dôvod, prečo sa chce tvrdo postaviť proti výrobcom automobilov, ktorí urobili veľké chyby a stratili dôveru.
Na jeseň by sa mal konať druhý samit o naftových motorových vozidlách, aby sa preskúmali výsledky súčasných krokov nemeckých výrobcov automobilov. Tie sa na prvom podobnom summite zaviazali, že upravia softvér 2,8 miliónom dieselových áut tak, aby v priemere až o 30 percent znížili ich emisie oxidov dusíka.
Ďalších 2,5 milióna automobilov musí byť upravených skupinou Volkswagen. Dohoda zahŕňa aj príspevky od automobilového priemyslu k vládnemu fondu na udržateľnú mobilitu v mestách alebo stimuly na nákup nových áut.
Merkelová, ktorá sa na rozdiel od prvého summitu toho druhého chystá zúčastniť, dnes tiež vyjadrila presvedčenie, že by nebolo spravodlivé, aby prední manažéri automobiliek na konci roka dostali vysoké bonusy. Konečné rozhodnutie, je podľa nej ale na automobilkách.
Kritici nemeckej kancelárky tvrdia, že voči automobilkám mala postupovať tvrdšie oveľa skôr, nie až teraz, keď je spolková republika uprostred kampane pred parlamentnými voľbami. Bola to Merkelová, ktorá v Spojených štátoch a Európskej únii v minulosti lobovala za miernejšie emisné normy.
Teraz musia byť emisie automobilov splnené len v laboratóriu. Emisnými testami v reálnej prevádzke budú nové modely automobilov prechádzať až od tohto septembra.