19.08.2017, 00:00

Kia konečne vyrobila skvelý kombík. No s jednou veľkou chybou

Otestovali sme naftovú verziu modelu Optima Sportswagon automobilky Kia. Výborné hodnotenie však kazí jeden veľký nedostatok - automatická prevodovka.

Kia konečne vyrobila skvelý kombík. No s jednou veľkou chybou
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Dočkali sme sa. Kia konečne prichádza aj s verziou kombi pre svoj model Optima, ktorý prišiel na trh už momentálne vo svojej štvrtej generácii. Na pohľad ide o naozaj vydarený kúsok a treba uznať, že sa automobilka konečne pohla správnym smerom vpred.

Označenie testovaného vozidla je Optima Sportswagon a v týždňovom teste som vyskúšal, čo tento kombík dokáže.

Vzhľad ladený športovo

Už pri prvom pohľade si na Optime všimnete pomerne výrazné dynamické línie. Automobilka sa v tomto prípade zamerala na športovo pôsobiaci vzhľad a musím uznať, že sa jej to podarilo.

Na test sme mali auto vo výbave GT Line a prednú časť zdobili aj výborne svietiace Full LED svetlomety. Tie mali funkciu automatického prepínania diaľkových a stretávacích svetiel, no aj natáčanie do zákrut. Zadnej časti dominujú hlavne dve koncovky výfukov a napríklad zo strechy sa ťahajúci spojler.

Pekný a priestranný interiér

Ak sa presunieme do kabíny, do očí nám ihneď padnú športové kožené sedadlá. Tie sú vyhrievané, ventilované a elektricky nastaviteľné v desiatich smeroch. Okrem toho, vodič má zjednodušené nastupovanie a vystupovanie, vďaka odsúvajúcemu a prisúvajúcemu sa sedadlu po vypnutí/zapnutí motora. Niektorých to však môže časom trochu otravovať, bol to aj môj prípad.

V strede palubnej dosky sa nachádza dotykový displej infotainmentu, ktorého ovládanie uľahčuje aj niekoľko klasických tlačidiel. Vodiča poteší tiež príjemný multifunkčný volant. Všetko je z miesta vodiča poruke, interiér pôsobí kvalitne a vyvážene.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Zadné sedadlá sú taktiež vyhrievané a túto funkciu si môžu cestujúci zapnúť nie na stredovom paneli, ako je zvykom, ale na dverách. Tie mali v sebe ukrytú aj praktickú vyťahovaciu roletku proti slnku. Sedadlá sú pohodlné tak vpredu, ako aj vzadu a ponúkajú i dostatok priestoru. Problém nebudú mať ani vysokí ľudia. Platí to pre nohy a aj miesto nad hlavou. Nechýba stredová opierka v prednej ani v zadnej časti.

​Odkladacích priehradiek je tu dostatok a na odloženie batožiny poslúži kufor s objemom 552 litrov. Pod podlahou sa nachádza miesto na zaťahovaciu roletku pre prípad, že ju práve nepotrebujete. Praktickosť sa tu nekončí, Optima Sportswagon majiteľovi dáva k dispozícii aj priečku na koľajničkách s pásmi, ktorá zabezpečí, aby sa vám veci v batožinovom priestore nepohybovali sem a tam. Pre fanúšikov kvalitnej hudby je tu audiosústava harman/kardon.

Športovo vyzerá, ale jazdí tak?

Záujemcovia asi nebudú mať veľký zmätok v tom, akú motorizáciu si vybrať. Kia ponúka s kombíčkom len niekoľko možností, a to dvojlitrový benzínový agregát s výkonom 120 kW, verziu GT so športovým benzínovým dvojlitrom a výkonom 180 kW, prípadne naftové zastúpenie v podobe 1,7-litrového CRDi motora.

Ten dosahuje výkon 104 kW, čiže 141 koní, a krútiaci moment s hodnotou 340 Nm. Že je to na takmer 1,7-tonové auto málo? Tak to rozhodne nie, kombík si s výkonom rozhodne vystačí a na bežné jazdenie viac výkonu jednoducho potrebovať nebudete. Motor spolupracoval so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom, ktorý auto až príliš krotí.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Čo tým myslím? Vodič má k dispozícii pádla na volante, avšak prevodovka aj napriek zvolenému manuálnemu radeniu pri vyšších otáčkach preradí na vyšší stupeň. Celkovo je trochu pomalá na reakcie a spomínaný manuálny režim takmer vôbec nevyužijete. Nemá to zmysel a v konečnom dôsledku je určená hlavne na pokojnú jazdu. Ak chcete väčšiu kontrolu, zvoľte radšej šesťstupňový manuál.

Pohodlná, úsporná a bezpečná

Prekvapením bol pre nás objem palivovej nádrže, ktorý je pomerne veľký, a to 70 litrov. Spotreba sa na diaľnici pohybovala na úrovni približne sedem litrov. Celkový priemer sa však ustálil na hodnote 6,4 litra, čo je, myslím si, slušné.

Pomôcť vám môže aj EKO režim, keď prevodovka radí ešte o čosi skôr vyššie stupne. Pochvalu si zaslúži tiež podvozok, ktorý je síce tvrdší, no rozhodne nie prehnane. V zákrutách je auto skvele sebaisté a celkové jazdné schopnosti sú na veľmi dobrej úrovni.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Konštruktéri si dali záležať aj na bezpečnosti, a tak naordinovali Kii najrôznejšie bezpečnostné systémy. Patria medzi ne napríklad sledovanie mŕtveho uhla, systém upozorňujúci pri vycúvavaní na autá prichádzajúce zboku, asistent parkovania či adaptívny tempomat a systém automatického brzdenia.

K dispozícii je tiež systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý má hneď dva režimy – buď vráti auto po vychýlení späť do pruhu po priblížení sa k vodiacej čiare, alebo udržuje auto neustále v strede jazdného pruhu.

Slová na záver?

Ak by som mal zhrnúť pocit z novej Kie Optima Sportswagon, bol by veľmi dobrý. Auto je dostatočne svižné a výkonné, rovnako tiež stabilné a priestorné. Praktickosť batožinového priestoru je skvelá. Pozitívny dojem však umocnil aj pekný dizajn exteriéru a interiéru.

Výraznú nevýhodu vidím hlavne vo vyššej hmotnosti a dosť „lenivej“ prevodovke. Dalo by sa miernejšie povedať, že je na športovú jazdu akosi veľmi pohodlná a vodičovi tak nedáva priestor využiť celý potenciál auta. 

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Suma za tento šikovný kombík sa začína približne na 26-tisíc eurách a za verziu s 1,7-litrovým „nafťákom“ pod kapotou stúpa na hodnotu 36 590 eur. Náš konkrétny kúsok sa vyšplhal na 37 280 eur. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.