10.08.2017, 23:20

Mazda urobila revolúciu. Motor, ktorý chce každá automobilka

V roku 2019 sa dostane do áut benzínový motor, ktorý funguje ako diesel. Výsledkom sú minimálna spotreba a nízke emisie.

Mazda urobila revolúciu. Motor, ktorý chce každá automobilka
Zdroj: Reuters

Automobilka Mazda ide vo svete spaľovacích motorov vlastnou cestou. Cudzí jej bol downsizing a aj k preplňovaniu (napríklad turbom) sa stavia rezervovane. Teraz oznámila, že v roku 2019 uvedie na trh doslova revolučný benzínový motor SKYACTIV-X. Hoci bude spaľovať benzín, fungovať bude ako dieselový agregát, čo znamená menej emisií a radikálne nižšiu spotrebu.

Zdá sa, že Mazda predbehla konkurentov ako Mercedes. Na trh sa dostane absolútne nová generácia motorov s odlišným princípom fungovania ako dnes, a to prinesie želaný efekt pre všetkých. Zákazníci dostanú auto s nižšími nákladmi na palivo, ktoré bude produkovať výrazne menej emisií. Spaľovanie prebieha pri nižších teplotách, čo zvyšuje efektivitu motorov. Pozrime sa však na to podrobnejšie. 

Zdroj: Reuters

​Svetové automobilky sa trápia s tým, ako rýchlo a dramaticky znižovať emisie svojich vozidiel. Stávka na elektromobily je pritom neistá, pretože zákazníci ich vo veľkom nekupujú. Preto ide väčšina automobiliek cestou downsizingu (zmenšovania motorov), a hoci mu podľa najnovších poznatkov už nové normy toľko neprajú, malých vysoko preplňovaných motorov sa len tak nezbavíme. Ďalšou cestou sú rôzne hybridy.

Na elektromobiloch a ďalších moderných riešeniach má podľa nedávneho vyhlásenia spolupracovať japonská Mazda s väčším rivalom Toyotou. Firmy preto založili spoločný podnik a vzájomne nakúpia určitý malý objem akcií svojho partnera. Lenže to pre potrebné zníženie emisií, na ktoré je vyvíjaný extrémny tlak, nestačí.

Mazda preto v rámci novo ohlásenej stratégie Sustainable Zoom-Zoom 2030 uvedie na trh revolučný motor. Stane sa tak v roku 2019 a agregát sa bude volať SKYACTIV-X. Bude spaľovať benzín, ale princípom fungovania to bude vlastne vznetový motor. Ide teda o to, že o zapálanie paliva sa nepostará sviečka, ale samotný tlak. Palivo sa teda pod tlakom samo vznieti, ako je to v naftovom motore.

Tomuto princípu spaľovania benzínu sa hovorí HCCI (Homogenous charge compression ignition – vznetové spaľovanie homogénnej zmesi) a v podstate je veľmi zložité ho dnes v tomto podaní využiť. To napokon potvrdzuje Mazda, ktorá svoju techniku nazýva Spark Controlled Compression Ignition, teda SCCI. Ako názov napovedá, zapaľovacia sviečka z motora nezmizne a naopak, bude pomáhať dosiahnuť požadované prevádzkové vlastnosti.

Spôsob vznetového spaľovania benzínu je možné využiť len v niektorých režimoch motora, v tých ostatných bude sviečka stále potrebná. Motor SKYACTIV-X teda bude „hybrid“, ktorý nemá na trhu obdobu. Bude to zážihový aj vznetový agregát v jednom. Elektronika zabezpečí, že medzi fázami zapaľovanie sviečkou a zapaľovanie zmesi stlačením budú plynulé prechody.

Zdroj: Reuters

​Nový motor dostane aj preplňovanie kompresorom, čo je v podaní Mazdy veľká novinka. Turbobenzínovým motorom sa japonská značka totiž bráni. Lenže v tomto prípade je preplňovanie zrejme nutnou podmienkou fungovania princípu HCCI. Mazda sľubuje, že v porovnaní so súčasným agregátom SKYACTIV-G dôjde k zvýšeniu krútiaceho momentu o desať až tridsať percent.

Vznetový princíp spaľovania sa používa preto, aby motor mohol využiť veľmi chudobnú zmes paliva so vzduchom. To prinesie zníženie spotreby – japonská automobilka sľubuje zníženie o dramatických 20 až 30 percent oproti SKYACTIV-G alebo až o 35 až 45 percent oproti motorom Mazda z roku 2008. 

Nový benzínový motor by tak podľa japonskej automobilky mal byť rovnako úsporný alebo dokonca úspornejší ako jej súčasné diesle. Vysokú účinnosť okrem iného podporí vysoký kompresný pomer, podľa predchádzajúcich informácií má mať hodnotu až 18:1.

Princípom HCCI sa zaoberajú aj ďalšie svetové automobilky, niekoľko rokov napríklad Mercedes a tiež kórejský Hyundai. Ten sa pochválil funkčným testovacím agregátom už v roku 2013, a tak by automobilka tiež nemusela byť ďaleko od jeho praktického nasadenia.

Na druhej strane je fakt, že Mazda sa snaží hľadať svoju vlastnú cestu a zdá sa, že na technológii skrytú v agregáte SKYACTIV-X sa bude spoliehať. Dôležitosť tejto novinky pre Mazdu potom rovnako znamená, že firma do vývoja HCCI spaľovania v posledných rokoch investovala naozaj intenzívne, a tak svojich konkurentov jednoducho predbehla.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.