Reuters
StoryEditor

Eurobojovníčka za autá bez emisií radí spiatočku. Diesely nechce hneď ničiť

25.07.2017, 10:17
Autor:
ČTKČTKfdvfdv
Zákaz naftových automobilov v európskych mestách by ničomu neprospel a iba by podkopal schopnosť výrobcov investovať do vývoja bezemisných vozidiel. Uviedla to eurokomisárka Elžbieta Bienkowska v liste ministrom dopravy krajín EÚ.

Úrady by sa teraz podľa komisárky mali zamerať na to, aby automobilky pri dieselových vozidlách prísne dodržiavali limity emisií oxidov dusíka.

"Som síce presvedčená, že by sme mali v Európe rýchlo smerovať k bezemisným automobilom, politická sféra ani automobilky však nemôžu mať záujem na náhlom zrútení trhu dieselových vozidiel, ktoré by bolo dôsledkom lokálnych zákazov ich prevádzky," napísala Bienkowska. "To by odvetvie len zbavilo prostriedkov potrebných na investovanie do bezemisných vozidiel," dodala.

Volanie po zákaze naftových automobilov sa objavila najmä v niektorých veľkých nemeckých mestách, ako sú Mníchov a Stuttgart. Útok na dieselové autá odráža obavy z nadmerných emisií toxických oxidov dusíka z týchto vozidiel. Tie sú reakciou na škandály s obchádzaním emisných testov, ktoré vypukli predvlani pri najväčšej európskej automobilke Volkswagen.

Politici v predošlých rokoch vývoj naftových technológií podporovali ako úspornejšiu variantu benzínových áut a kládli dôraz hlavne na to, že majú nižšie emisie netoxického oxidu uhličitého. Veľké nemecké automobilky do vývoja dieselových vozidiel vďaka tomu vložili nemalé investície.

Bienkowska vo svojom liste vyzýva stiahnuť všetky „nafťáky“ s nadmernými emisiami oxidov dusíka z ciest, ale automobilky by to podľa nej mali urobiť dobrovoľne. Komisárka tiež nastolila možnosť zriadenia úradu pre testovanie emisií na úrovni EÚ, pokiaľ národné úrady nebudú schopné proti obchádzaniu limitov zasiahnuť.

Podľa niektorých expertov sa komisárka v tomto liste podrobila požiadavkám automobiliek. "Jej list obsahuje niektoré formulácie, ktoré podľa nás ukazujú, že lobisti pri nej zabodovali," povedal analytik Max Warburton z výskumnej firmy Bernstein.

Zástupcovia automobiliek podľa neho poukazujú na to, že zákaz dieselov by podkopal ich zisky a zamestnanosť, narušil snahy o znižovanie emisií oxidu uhličitého a poškodil majiteľov týchto áut.

Nemecké médiá na jar písali, že Nemecko a ďalšie krajiny brzdia na úrovni EÚ návrhy na prísnejšie kontroly a tresty pre automobilky, ktoré obchádzajú emisné normy. Nemecko podľa tlače tiež odmieta návrhy na prísnejšiu kontrolu úradov v jednotlivých členských krajinách, ktoré sú zodpovedné za dohľad nad dodržiavaním emisných noriem. Je aj proti tomu, aby sa testy emisií pri predaných autách vykonávali na centrálnej európskej úrovni.

01 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 02 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 03 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú 04 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 05 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 10:25